![](https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_H_E/7cBX45.jpeg?fl=cro,0,1,1276,717%7Cres,722,,1%7Cwebp,75)
Zóna placeného stání, tzv. modrá, ve Strašnicích (ilustrační foto)
Asociace z automobilového a elektromobilního průmyslu vyzvaly pražský magistrát, aby přehodnotil úvahy o ukončení bezplatného parkování elektromobilů v hlavním městě.
Způsob rozhodování o dalším osudu tohoto opatření má již dnes negativní dopady na prodej elektromobilů v Česku. Uvedly to ve společné tiskové zprávě Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dovozců automobilů a Elektromobilní platforma.
Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl jsou přesvědčeny, že případné přijetí takového rozhodnutí by zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze a vyslalo nesprávný signál směrem k veřejnosti. Praha a její okolí jsou ekonomicky nejsilnější oblastí České republiky a možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává, uvedly svazy.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) nedávno řekl, že v koaliční smlouvě je reforma systému s cílem zklidnit dopravu v centru. „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ uvedl.
Argument, že ti, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování, je podle asociací velice nešťastný. Lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, s nímž budou do centra Prahy jezdit i nadále, zejména pak v případě starších modelů přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích, tvrdí svazy.
„Jakkoli velikost elektromobilu je podobná velikosti vozů na fosilní paliva, původní návrh jistě nebyl motivován rozměry elektromobilu a při zatím extrémně nízkém počtu elektromobilů k omezení stávajících parkovacích míst plošně nedochází. Uvažovaný krok pražského magistrátu tak jde nejen proti rozvoji elektromobility, ale i čistému ovzduší v metropoli,“ uvedly asociace.
V České republice je registrováno celkem 6,5 milionu aut, z nichž elektromobily zatím tvoří zanedbatelnou část. V loňském roce se elektromobily na celkových registracích nových osobních aut podílely jen dvěma procenty a v roce 2021 to bylo pouze 1,3 procenta. Z celkových zhruba 16 tisíc elektromobilů registrovaných v Česku se jich v Praze pohybují řádově vyšší stovky, maximálně nízké tisíce. Celkově je přitom v hlavním městě okolo milionu osobních automobilů.
Zdroj:novinky.cz
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-19-at-09-00-59-BMW-testuje-revolucni-elektromotor.-Sklizi-tim-ovoce-podpory-startupu-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW testuje revoluční elektromotor. Sklízí tím ovoce podpory startupů
Fotografie: BMW Mnichovská automobilka už 9 let systematicky podporuje vybrané startupy Zrychluje tím adaptaci nových technologií z nejrůznějších oborů Aktuálně došlo na pohon elektromobilů, který by
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-08-at-10-38-03-Jak-se-znaci-dobijeci-misto-a-co-hrozi-za-neopravnene-stani-na-nem-fDrive.cz_-1-300x200.png)
Jak se značí dobíjecí místo a co hrozí za neoprávněné stání na něm?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz Dopravní značení není jednotné Pokuty jsou v rozmezí od 1 000 do 2 600 Kč Nejen v našich končinách se začínají množit dobíjecí stanice a spolu s tím
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-26-at-10-57-40-BMW-chce-pritahnout-mlade-zakazniky.-Chysta-elektricke-rady-1-a-2-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW plánuje přitáhnout mladé zákazníky. Chystá elektrické řady 1 a 2
Fotografie: BMW Řada i1 má cílit na mladé řidiče K dispozici bude i model i2 V nabídce současně zůstane spalovací verze jedničkové řady Kompaktní BMW řady