
Zóna placeného stání, tzv. modrá, ve Strašnicích (ilustrační foto)
Asociace z automobilového a elektromobilního průmyslu vyzvaly pražský magistrát, aby přehodnotil úvahy o ukončení bezplatného parkování elektromobilů v hlavním městě.
Způsob rozhodování o dalším osudu tohoto opatření má již dnes negativní dopady na prodej elektromobilů v Česku. Uvedly to ve společné tiskové zprávě Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dovozců automobilů a Elektromobilní platforma.
Asociace reprezentující automobilový a elektromobilní průmysl jsou přesvědčeny, že případné přijetí takového rozhodnutí by zvýšilo emise a hluk z dopravy v Praze a vyslalo nesprávný signál směrem k veřejnosti. Praha a její okolí jsou ekonomicky nejsilnější oblastí České republiky a možnost zdarma zaparkovat v Praze při dojíždění do práce je jeden z mála benefitů, kterého se majitelům elektromobilů v Česku dostává, uvedly svazy.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) nedávno řekl, že v koaliční smlouvě je reforma systému s cílem zklidnit dopravu v centru. „Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ uvedl.
Argument, že ti, co mají dostatek financí na pořízení elektromobilu, mají i na zaplacení parkování, je podle asociací velice nešťastný. Lidé uvažující o koupi elektromobilu mohou kvůli zrušení bezplatného parkování nakonec dát přednost vozu s konvenčním spalovacím motorem, s nímž budou do centra Prahy jezdit i nadále, zejména pak v případě starších modelů přispívat k dalšímu znečištění ovzduší a hluku v ulicích, tvrdí svazy.
„Jakkoli velikost elektromobilu je podobná velikosti vozů na fosilní paliva, původní návrh jistě nebyl motivován rozměry elektromobilu a při zatím extrémně nízkém počtu elektromobilů k omezení stávajících parkovacích míst plošně nedochází. Uvažovaný krok pražského magistrátu tak jde nejen proti rozvoji elektromobility, ale i čistému ovzduší v metropoli,“ uvedly asociace.
V České republice je registrováno celkem 6,5 milionu aut, z nichž elektromobily zatím tvoří zanedbatelnou část. V loňském roce se elektromobily na celkových registracích nových osobních aut podílely jen dvěma procenty a v roce 2021 to bylo pouze 1,3 procenta. Z celkových zhruba 16 tisíc elektromobilů registrovaných v Česku se jich v Praze pohybují řádově vyšší stovky, maximálně nízké tisíce. Celkově je přitom v hlavním městě okolo milionu osobních automobilů.
Zdroj:novinky.cz
Nabíjení elektromobilu. Jak funguje a co byste měli vědět
Formulář NABÍDKA Jak dostat do „baterie“ elektromobilu – tedy trakčního akumulátoru – co nejvíc energie co nejrychleji a současně s ohledem na její životnost? Na proces nabíjení

Elektromobil se nabije dřív, než natankujete benzín. BYD mění pravidla hry
Fotografie: BYD Největší automobilka světa představila technologický průlom Nová platforma se nabije na 400 km jízdy za pět minut K mání by měla být již

Lexus vylepšil elektrické RZ. Má řízení po drátě a umí předstírat manuál
Inovovaný elektrický Lexus RZ má shodný design, ale četná technická vylepšení Jako první v Evropě přináší řízení steer-by-wire Vylepšena byla baterie, motory a výrazně navýšen dojezd Toyota