
Foto: OlifeEnergy
- V roce 2025 dojde k výraznému zlepšení nabíjecí infrastruktury
- Na každých 60 km evropské dálniční sítě by měla připadat jedna nabíjecí stanice
- Evropská letiště dostanou povinnost poskytnout elektřinu stojícím letadlům
Rada Evropské unie počátkem týdne přijala nový zákon o infrastruktuře nabíjení elektromobilů. Ten je nazýván milníkem ve snižování emisí uhlíku v evropském dopravním sektoru. Nový zákon, o kterém píše electrek.co, ale nejspíše způsobí nemalé pozdvižení u energetických firem, dodavatelů nabíjecích stanic a v dalších sektorech. Počínaje rokem 2025 totiž budou muset být rychlonabíjecí stanice přítomny každých 60 km podél transevropské dopravní sítě (TEN-T). Rozsáhlý balíček vyzývá EU, aby do roku 2030 snížila své čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi v roce 1990 a dosáhla klimatické neutrality v roce 2050. Balíček v současné době obsahuje přísné předpisy na podporu elektrifikace v automobilech a alternativních palivech v segmentu letectví a námořní dopravy.
V příštích letech se má výrazně zvýšit počet veřejných rychlonabíječek elektromobilů na všech hlavních koridorech. Rada EU sdílela regulační podmínky svého nejnovějšího zákona o nabíječkách pro elektromobily, který požaduje zpřísněnou infrastrukturu ve všech segmentech dopravy na kontinentu. A o co konkrétně se jedná? Za tři roky musí být na každých 60 km u hlavních dopravních koridorů evropských dálnic instalovány rychlodobíjecí stanice pro elektromobily s výkonem alespoň 150 kW. Nabíjecí stanice pro těžká elektrická vozidla s minimálním výkonem 350 kW musí být rozmístěny každých 60 km podél hlavní sítě a na každých 100 km od roku 2025.

Parkování zdarma pro elektromobily v Praze prozatím nekončí
Foto: elektrickevozy.cz O zrušení parkování zdarma pro elektromobily v Praze se diskutuje dlouho Původně mělo skončit od roku 2024, ale pravděpodobně se to nestihne O novém

Stát spouští začátkem prosince bohaté dotace firmám na nákup elektromobilů a dobíjecích stanic
Stát podpoří také výstavbu dobíjecích stanic. ZDROJ: Mybox Dotační program Záruka Elektromobilita – I. výzva obsahuje

Od začátku roku jen elektromobily. Volkswagen v Norsku končí s prodejem aut se spalovacími motory
Norské zastoupení Volkswagenu plní svůj záměr zveřejněný již před rokem. Od začátku roku 2024 nebude prodávat žádné vozy se spalovacím motorem. Ilustrační foto Modely Volkswagenu
Vodíkové čerpací stanice sloužící osobním a nákladním automobilům se pak od roku 2030 musí nacházet ve všech městských oblastech a každých 200 km podél hlavní evropské sítě dálnic. Námořní přístavy se pro změnu musí připravit na to, že v roce 2030 dostanou povinnost poskytovat pobřežní elektřinu elektrickým lodím, které se starají o přepravu kontejnerů a dalších věcí. Evropská letiště již za tři roky dostanou povinnost poskytovat elektřinu stojícím letadlům u všech bran a do roku 2030 pak na všech vzdálených stáních. Řidiče vozidel na elektrický nebo vodíkový pohon čeká snadnější možnost placení na dobíjecích stanicích, a to skrze platební karty nebo bezkontaktní zařízení. Vše bez nutnosti předplatného.
Všechny platební transakce pak musí v příštích letech mít transparentní ceny. Provozovatelé dobíjecích stanic musí spotřebitelům poskytnout úplné informace elektronickými prostředky o dostupnosti, čekací době nebo ceně na různých nabíjecích stanicích. Tím bude předcházeno „překvapením“ v podobě vysokých účtů za nabití elektromobilu.
Zdroj: fDrive.cz