![](https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_I/AciBuGA.jpeg?fl=cro,0,0,1280,853%7Cres,1280,,1%7Cwebp,75)
Ilustrační foto
Za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, což je ve srovnání se současným stavem o 129 procent více. Uvedla to poradenská firma PwC. Největší podíl a největší růst budou podle ní mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude šest milionů proti současným necelým čtyřem milionům.
Ve světě se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 procent víc. Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 procent, zatímco celý automobilový trh rostl o 17 procent. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 procent (celý trh rostl o 19 procent) a v Číně o 49 procent.
Český trh v prodejích elektroaut zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. „Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uvedl expert PwC na automobilový trh Pavel Štefek.
Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než 50procentní meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registracích je 2,6 procenta.
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-19-at-09-00-59-BMW-testuje-revolucni-elektromotor.-Sklizi-tim-ovoce-podpory-startupu-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW testuje revoluční elektromotor. Sklízí tím ovoce podpory startupů
Fotografie: BMW Mnichovská automobilka už 9 let systematicky podporuje vybrané startupy Zrychluje tím adaptaci nových technologií z nejrůznějších oborů Aktuálně došlo na pohon elektromobilů, který by
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-08-at-10-38-03-Jak-se-znaci-dobijeci-misto-a-co-hrozi-za-neopravnene-stani-na-nem-fDrive.cz_-1-300x200.png)
Jak se značí dobíjecí místo a co hrozí za neoprávněné stání na něm?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz Dopravní značení není jednotné Pokuty jsou v rozmezí od 1 000 do 2 600 Kč Nejen v našich končinách se začínají množit dobíjecí stanice a spolu s tím
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-26-at-10-57-40-BMW-chce-pritahnout-mlade-zakazniky.-Chysta-elektricke-rady-1-a-2-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW plánuje přitáhnout mladé zákazníky. Chystá elektrické řady 1 a 2
Fotografie: BMW Řada i1 má cílit na mladé řidiče K dispozici bude i model i2 V nabídce současně zůstane spalovací verze jedničkové řady Kompaktní BMW řady
V relativním vyjádření se bude podle Štefka podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový trh čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé.
„Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ dodal Štefek.
V absolutních počtech elektromobilů je delší dobu lídrem Čína, v prvním pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika.
Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40 až 45 procent levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenu.
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v top desítce jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.
Zdroj: Novinky.cz