Podmínky nařízení AFIR

08

Led '25

Proč je AFIR důležitým milníkem?

AFIR je součástí politiky Fit for 55, regulační pobídky vytvořené EU s cílem podpořit přijetí různých energetických možností. Stanovuje minimální cíl pro všechny evropské členské státy s cílem standardizovat nerovnoměrné rozložení infrastruktury, včetně veřejně přístupných dobíjecích center a vodíkových (H2) stanic. Cílem je zlepšit veřejnou kapacitu v celé Evropě řešením tří klíčových bodů:

  • minimální požadavky na novou energetickou infrastrukturu

  • umožnění platby

  • informační transparentnost

Například AFIR stanoví, že rychlodobíjecí stanice s minimálním výkonem 300 kW musí být instalovány každých 60 km podél hlavní transevropské dopravní sítě (TEN-T), která pokrývá hlavní dopravní koridory v EU. Tyto stanice musí být schopny dobíjet osobní automobily a dodávky od roku 2025 a měly by mít alespoň jedno dobíjecí místo s výkonem alespoň 150 kW.

Nařízení dále stanoví, že do roku 2025 musí mít minimálně 15% sítí TEN-T veřejně přístupné dobíjecí stanice s minimálním výkonem 1400 kW a dobíjecí stanice s minimálním výkonem 350 kW pro těžká nákladní vozidla.

 

Jaké jsou požadavky AFIR na infrastrukturu dobíjení elektrických vozidel (EV)?

AFIR stanoví postupné požadavky na počet a výkon dobíjecích stanic s několika klíčovými milníky do roku 2035.
Všechna veřejná dobíjecí centra musí mít platební terminál, aby bylo možné přijímat elektronické platby.

Jaké jsou požadavky AFIR na infrastrukturu doplňování vodíku?

Pro doplňování vodíku platí stejné předpisy, jaké platí pro nabíjení elektromobilů. Zákazníci s vozidly s pohonem H2 musí mít možnost vidět cenu před zahájením relace doplňování a dokončit platební transakci prostřednictvím terminálu nebo zařízení, které čte platební karty nebo má bezkontaktní funkci. V obou případech by měl být proces platby pro zákazníky snadný, bez nutnosti předplatného.
Kromě toho budou muset být vodíkové čerpací stanice více rozmístěny v hlavní síti TEN-T. Od roku 2030 musí mít osobní a nákladní auta možnost zastavit a doplnit H2 každých 200 km na těchto silnicích. Evropské země musí zajistit, aby čerpací stanice H2 měly minimální kumulativní kapacitu 1 tuna denně a byly vybaveny alespoň jedním výdejním stojanem 700 barů.

Zdroj: www.tsg-solutions.cz

Sdílet:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest