
Foto: Profimedia.cz / Xpeng G9
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chce dál expandovat na evropském kontinentu. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl v pondělí novinářům před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu. Od začátku příštího roku bude firma prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu.
„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.
Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst. Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.
Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta. Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.
Veletrh IAA Mobility v Mnichově začíná v úterý a potrvá do konce týdne. Očekává se, že výstavu budou provázet protesty klimatických aktivistů. Úvodního dne se zúčastní i český ministr dopravy Martin Kupka, který bude jednat se zástupci automobilového sektoru. České zastoupení v Mnichově ale nebude nijak výrazné.
Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa. Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která rovněž expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.
„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.

Nejdráže dobíjejí elektromobily Němci, Češi v těsném závěsu. Nejlevnější stanice stojí „kousek“ jinde
Zdroj: Profimedia Ceny za konvenční pohonné hmoty se liší napříč Evropou, v případě elektřiny jsou však rozdíly ještě podstatně markantnější. Nejhůře vychází ze srovnání Německo, kde

Každé šesté nově prodané auto ve světě je čistě elektrické. V Číně už je spalovák okrajovou záležitostí
ŠKODA ENYAQ během výroby na montážní lince ve ŠKODA Auto, závod Mladá Boleslav. Zdroj: ŠKODA Auto Spolu s hybridy již podíl elektrifikovaných aut v celosvětovém měřítku dosahuje

Podpora čisté dopravy
Čistá doprava je v České republice podporovaná mnoha způsoby, níže jsou zmíněné některé z nich, znáte je všechny? Využití bezemisního služebního vozidla k soukromým účelům Podporu/výhodu definuje ustanovení

Každý devatenáctý nový automobil už je na baterky, v čele Škoda Enyaq a Elroq
K poslednímu březnovému dni bylo v České republice provozováno téměř 41 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1. V průběhu prvních třech měsíců letošního roku bylo nově registrováno

Čínský BYD nově v Česku: Nabízí tři elektrické modely, cena začíná pod milionem
BYD Sealion 7 | foto: BYD BYD vstupuje na český trh Se začátkem druhého čtvrtletí se český automobilový trh rozrůstá o jednoho důležitého hráče. Ve světovém

Nabíjení elektromobilu. Jak funguje a co byste měli vědět
Formulář NABÍDKA Jak dostat do „baterie“ elektromobilu – tedy trakčního akumulátoru – co nejvíc energie co nejrychleji a současně s ohledem na její životnost? Na proces nabíjení