
Foto: Profimedia.cz / Xpeng G9
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chce dál expandovat na evropském kontinentu. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl v pondělí novinářům před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu. Od začátku příštího roku bude firma prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu.
„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.
Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst. Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.
Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta. Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.
Veletrh IAA Mobility v Mnichově začíná v úterý a potrvá do konce týdne. Očekává se, že výstavu budou provázet protesty klimatických aktivistů. Úvodního dne se zúčastní i český ministr dopravy Martin Kupka, který bude jednat se zástupci automobilového sektoru. České zastoupení v Mnichově ale nebude nijak výrazné.
Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa. Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která rovněž expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.
„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.

Parkování zdarma pro elektromobily v Praze prozatím nekončí
Foto: elektrickevozy.cz O zrušení parkování zdarma pro elektromobily v Praze se diskutuje dlouho Původně mělo skončit od roku 2024, ale pravděpodobně se to nestihne O novém

Stát spouští začátkem prosince bohaté dotace firmám na nákup elektromobilů a dobíjecích stanic
Stát podpoří také výstavbu dobíjecích stanic. ZDROJ: Mybox Dotační program Záruka Elektromobilita – I. výzva obsahuje

Od začátku roku jen elektromobily. Volkswagen v Norsku končí s prodejem aut se spalovacími motory
Norské zastoupení Volkswagenu plní svůj záměr zveřejněný již před rokem. Od začátku roku 2024 nebude prodávat žádné vozy se spalovacím motorem. Ilustrační foto Modely Volkswagenu

Dotace na elektromobily jsou pro firmy zásadní
Fotografie: ilustrativní Panelové diskuze se zúčastnili zástupci automobilek resp. importérů aut Zúčastnili se zástupci Škoda Auto, Volkswagen Financial Services, Hyundai Motor Czech, Kia Czech a EY

První změna v cestovních náhradách je tady. Mění se cena elektřiny pro elektromobily
Foto: Tesla Od 1. dubna 2023 se mění průměrná cena za 1 kWh elektřiny, pokud zaměstnanec neprokáže, za kolik skutečně auto na pracovní cestu nabíjel. Jestliže

V Česku už jezdí 20 tisíc elektromobilů. Počty registrací rychle stoupají
Celkem je v ČR evidováno 20 303 elektromobilů V seznamu jmenovitých registrací vede automobilka Škoda Naopak nejmenší podíl mají vozy Nissan V Česku bylo k 30. 9. 2023 evidováno více