Ilustrační foto OlifeEnergy
Elektromobilita se na území České republiky zatím nepyšní příliš velkou popularitou. Faktem ale je, že nabíjení začíná výrazně zlevňovat. V určitých případech jsou provozní náklady dokonce už nižší než u dieselu či benzínu.
Na spalovací motory nedají Češi dlouhodobě dopustit. Je ale otázkou, jak se tento trend bude v čase vyvíjet, a to mimo jiné kvůli tomu, jaký bude v praxi cenový rozdíl mezi elektřinou, naftou a benzínem, a to hlavně v přepočtu na jeden ujetý kilometr. Je totiž možné předpokládat, že i vlivem státu se bude tento cenový rozdíl časem prohlubovat, a to ve prospěch elektřiny.
Proč? Tlak na zelenání vozového parku nejen v České republice je v posledních letech obrovský. Vlády jej mohou zásadně ovlivnit a zrychlit. Stojí za tím dotace, díky kterým se kupní cena elektroaut může i o několik stovek tisíc korun snížit. Vlády ale mohou rovněž jednoduše ovlivňovat cenu pohonných hmot. Kouzlo spočívá ve spotřební dani, která se časem může v případě nafty a benzínu zvyšovat, a to možná i mnohem rychleji, než si běžný smrtelník nyní dokáže představit.
Elektřina je už opět téměř vždy levnější
Už v současné době ale začíná být elektřina v porovnání s dieselem a benzínem konkurenceschopná. Ačkoliv v posledních několika letech byla cena elektřiny na evropských trzích i kvůli stále trvající válce na Ukrajině až o několik desítek procent vyšší než třeba v roce 2019, trend se začíná pomalu měnit. Firmy jako E.ON, PRE či ČEZ totiž postupně své koncové ceny pro zákazníka snižují a profitují z toho právě i majitelé elektroaut.
Nejlevněji dokáží tankovat řidiči, kteří mají doma vlastní wallbox. Díky tomu mají nárok na nižší tarif, který šetří provozní náklady celé domácnosti. Následně je možné nabíjet zhruba za 4,5 Kč/kWh. Záleží ale samozřejmě na konkrétní smlouvě, a tedy částečně i na vašich vyjednávacích schopnostech a ochotě společnosti, se kterou se následně domluvíte.
V ideálním případě je však možné náklady stlačit dokonce pod úroveň 1 koruny za kilometr a tomu nemůže za současné situace konkurovat žádný vůz se spalovacím motorem. V případě dieselu je totiž při aktuálních cenách okolo 37 až 38 korun velmi těžké dostat se pod hranici 2,5 Kč/km, u benzínu pak pod 3 Kč/km.
Veřejná síť je dražší, stále ale velmi konkurenceschopná
Jestliže řidiči k nabíjení využívají veřejnou síť, je finanční náročnost vyšší. I tak jsou ale ceny s benzínem či naftou často velmi srovnatelné. Jestliže se jedná o pomalé AC nabíjení (až 22 kw), vyjde cena zhruba na 8 Kč/kWh. To znamená, že cena v přepočtu na jeden kilometr následně vychází zhruba na 1,5 Kč/km.
U rychlého DC nabíjení (až 150 kW) je finanční náročnost vyšší a pohybuje se okolo 10 Kč/kWh. V praxi tedy motoristé jezdí zhruba za 2 Kč/km. V případě velmi rychlého nabíjení se cena dál zvyšuje a dostat se může až na 2,50 Kč/km, čímž je tedy podobná jako u klasického dieselu.
Pozor na poplatky
U nabíjení na veřejných stanicích musí provozovatelé elektromobilů počítat s tím, že se nevyplatí trávit u nabíječky dlouhý čas. Každý provozovatel má totiž v rámci svého tarifu jen omezený počet volných minut. Jakmile dojde k překročení, začne majiteli vozu účtovat často i velmi vysoké poplatky. Tím se totiž snaží zabránit tomu, aby již nabitá auta zbytečně neblokovala nabíječku.
Vždy je zároveň třeba velmi pečlivě prozkoumat ceníky jednotlivých firem. Opatrnost se vyplatí také v případě takzvaného roamingu, a tedy využívání čipu jednoho provozovatele u nabíječek jiného. Zároveň platí, že pokud chce mít řidič levné nabíjení, v podstatě se nevyhne uzavření smlouvy přímo s provozovateli. Registrovaní zákazníci totiž mají výhodnější tarify a často také příjemné slevy.