Elektromobil BattSwapu v bravach Rohliku
Dlouhý vývoj a testování jsou u konce. Rohlík naplno spouští ostrý provoz elektromobilů s vyměnitelnou baterií od společnosti BattSwap. Ty umožňují mít plně nabitou baterii během okamžiku, což by mělo zásadně přispět k větší udržitelnosti byznysu prvního českého startupového jednorožce.
Jak jednoduchá a rychlá může být výměna baterky v elektromobilu, jsme měli možnost pozorovat na vlastní oči letos v létě. Elektrická dodávka najede na speciální rampu, robotické rameno nejdříve vyndá vybitou baterii, následně z dokovací stanice vybere plně nabitou a vloží ji zpět do elektromobilu. Celý tento proces zabere tři minuty, což je podstatně kratší doba, než jak dlouho trvá nabíjení u běžného stojanu.
Zakladatel BattSwapu Radek Janků věří, že technologie jeho společnosti může pomoci změnit fungování různých odvětví. Prvním by mělo být doručování potravin, jelikož BattSwap dlouhodobě spolupracuje právě s online supermarketem Rohlík. Ten jeho auta testoval letos v únoru a s výsledky byl natolik spokojen, že se rozhodl elektromobily s vyměnitelnými bateriemi nasadit do ostrého provozu.
Před nedávnem tak jeřáb v areálu Rohlíku v Praze 6 v Liboci složil první nabíjecí stanici, která na první pohled vypadá jako kontejner, na kterém se vyřádili graffiti umělci. Podle Denisy Morgensteinové, tiskové mluvčí Rohlíku, bude online supermarket v průběhu prosince postupně nasazovat 18 vozidel BattSwapu, která budou v první fázi rozvážet nákupy v oblasti Prahy.
BattSwap totiž garantuje bezproblémový dojezd 100 kilometrů za jakéhokoliv počasí, takže se mohou dodávky pohybovat v jasně daném perimetru. Podle Radka Janků však takový rozsah naprosto stačí k pokrytí valné části objednávek, po jejichž vyřízení se kurýr stejně musí vracet pro další nákupy. Tento moment může využít i pro rychlou výměnu baterie a s rozvážkami dále pokračovat.
Nová vozidla by měla přinést udržitelnější způsob rozvozu nákupů a zástupci Rohlíku se nechali již dříve slyšet, že jejich nasazení může podpořit expanzi do nových lokalit po celé Evropě. Nejdříve se však musí osvědčit.
„Nejprve musíme vozidla a stanici vyzkoušet v pilotním provozu na jednom skladě, o dalším postupu se rozhodneme až po vyhodnocení tohoto pilotu,“ uvedla pro CzechCrunch Morgensteinová s tím, že by se postupně měla rozšiřovat i flotila vozidel BattSwapu provozovaných Rohlíkem v Česku.
Barvy Rohlíku by ovšem neměly být jediné, v nichž se produkty firmy představí. Možnosti výroby v Číně, kde vozítka vznikají, jsou pět tisíc automobilů a dvě stě stanic ročně. BattSwap proto hledá další partnery, se kterými by tuto produkční kapacitu vytížil naplno.
Ve hře je navazování partnerství jak s evropskými společnostmi, tak třeba i s těmi v Africe. Vozítko totiž může díky své relativně jednoduché škálovatelnosti sloužit pro celou řadu účelů, stačí jen zvolit správnou nástavbu. Kromě kurýrních společností je tak v budoucnu mohou podle Janků využívat například i municipality.