Elektromobilita: Co vidíme, a co přehlížíme?

07

Led '25

Elektromobily lze nabíjet kdekoli, je-li tomu uzpůsobena infrastruktura. Zdroj: medium.seznam.cz

Elektromobilita je více než jen náhrada spalovacích motorů. Je to součást širší změny, která přináší příležitosti i výzvy. Pojďme se podívat, co vidíme, a co často přehlížíme.

Článek

V diskuzi o elektromobilitě, jak už to tak bývá, dochází k nepříjemnému střetu mezi zastánci tohoto konceptu, kteří v něm vidí nezbytný krok na cestě k čistší a udržitelnější budoucnosti za současné snahy zničit cokoli, co je spojeno se spalovacími motory, a kritiky na druhé straně, kteří naopak poukazují na některé šedé zóny a drží se spalovacích technologií zuby nehty, nehledě na mnohé rozumné argumenty protistrany. Nutno dodat, že v celkové debatě padá celá řada nejen logických argumentů, ale o to větší podíl polopravd, mýtů, argumentačních faulů i vyložených lží a snah dostat debatu do extrémních pozic. Oba tábory přitom nereflektují mnohé aspekty, které nám elektromobilitu staví do širší perspektivy. Tu ovšem potřebujeme k plnému pochopení toho, proč je elektromobilita cesta, ze které jako globální společnost nesejdeme, ať už se nám to líbí nebo ne. Pojďme se na tuto širší perspektivu podívat.

Čisté jako padlý sníh? Spíš trochu zablácené

Nepříjemná pravda, kterou je nutné transparentně přiznat, je, že elektromobily nejsou čisté. Alespoň zatím ne. Když se podíváme na problematiku z oné širší perspektivy, vidíme, že tzv. bezuhlíkový či bezemisní je skutečně pouze provoz elektromobilů. Při jejich výrobě je do ekosystému planety vypuštěno mnoho různých emisí, ať už během velmi špinavé těžby lithia pro výrobu baterií, při samotné výrobě vozu v továrně nebo při výrobě elektřiny, která elektromobily pohání. Můžeme se setkat s celou řadou různých výpočtů, které jednou zvýhodní klasické spalovací motory, jindy elektromobil. Pro zjednodušení můžeme říci, že obě technologie jsou v současnosti stejně špinavé, když započítáme celý životní cyklus.

Z širšího pohledu nicméně elektromobily disponují některými výhodami, které je třeba brát v celkovém hodnocení v úvahu. Když žijete na vesnici dále od větších měst a nabíjecí infrastruktury, je logické, že budete mít k elektromobilům při nejlepším ambivalentní postoj. Pokud však žijete ve městě, naplno pocítíte řadu výhod rozšířené elektromobility. Je pravda, že elektromobily mají své emise, které jsou však koncentrovány do míst těžby či výroby, kde je lze o něco lépe kontrolovat. Pokud se oprostíme od populárního, leč zjednodušeného, prosazování tématu emisí CO2, zjistíme, že ve městech jsou větším problémem např. hodnoty polétavého prachu a jiných pevných částic. To je to, co dusí občany velkých měst. Nikoli oxidy uhlíku. To je to, co elektromobilita zcela odstraní a vyčistí tak jedovatý vzduch v metropolích, čímž přispěje k veřejnému zdraví. Důležitým aspektem a tichým zabijákem je také hluk. Nedávno proběhlo světovým internetem video z čínského města, které přešlo na elektromobilitu. Co všechny šokovalo bylo ticho uprostřed jindy velmi rušného města. Ticho je přitom něco, co je v dnešním světě stále vzácnější, přestože může mít pozitivní zdravotní dopady na člověka. Pokud tedy hodnotíme elektromobilitu pohledem emisí, je třeba se oprostit od uhlíkových emisí, které jsou sice extrémně důležité, ale v každodenní praxi méně hmatatelné oproti polétavému prachu, hluku a jiným emisím.

 

Když hodnotíme čistotu elektromobility, je vhodné také zdůraznit vyšší účinnost elektromotorů (70–90 %) oproti spalovacím motorům (20–30 %), což znamená celkově nižší náklady na provoz elektromobilů, k čemuž přispívá i možnost rekuperace energie. Zmínění hodným benefitem je potenciální redukce závislosti na těžbě ropy. Jak bylo řečeno, těžba lithia je rovněž velmi špinavá, je však omezená na lokální dopady spojené s vodou, půdou a energetickou náročností. Tedy něčím, co je snadněji řešitelné technologickým pokrokem než těžba ropy, která má spíše globální dopady na klima a zůstane vždy stejně špinavá.

V rámci veřejné debaty je třeba transparentně přiznávat, že technologie elektromobilů má svá „ale!“. Ne vždy se tak děje, ambiciózní vize často převažují nad racionálním zhodnocením. Na druhou stranu, elektromobilita skrývá obrovský potenciál, který se taktéž málo zdůrazňuje, a který může mít dalekosáhlé dopady na život každého z nás, zejména obyvatelů větších měst, kteří se mnohdy doslova dusí zplodinami a jinými emisemi.

Zabýváme se dneškem, zatímco technologie míří vpřed

V rámci debaty o výhodách a nevýhodách elektromobility se zcela nepochopitelně ignoruje velmi důležitý aspekt. Všichni hledíme k roku 2035, kdy má dle pravidel EU nastat zákaz prodeje aut se spalovacími motory (byť se může ještě mnohokrát posunout) a roku 2050, kdy má nastat zákaz jejich provozu. Hovoříme tak o horizontu 10 až 25 let a hodnotíme je přitom dle současné technologické úrovně. Vzpomínáte si, co bylo před 10 až 25 lety? Airbagy v autech byly běžně jen vpředu. Systémy jako ABS nebo EPS se teprve dostávaly do běžné výbavy. Jiné asistenční systémy jako adaptivní tempomat, automatické brzdění, hlídání jízdních pruhů a mrtvých úhlů ještě neexistovaly v běžných vozech. Infotainment se omezoval na rádio, někdy s CD přehrávačem. Přitom naše děti už neví, co to bylo „CDčko“. Všechna auta byla těžší (vysoký podíl oceli, málo hliníku a kompozitu), smradlavější, méně efektivní. Elektromobily byly pouze experimentální hračičkou několika vyvolených, měly mizerný dojezd, dnes již zastaralou technologii baterií (bez lithia!). Připočtěme si k tomu, kam se posunul technologický pokrok v posledních letech, rozvoj autonomních systémů a samořízení, rozvoj AI modelů prorůstajících do celého průmyslu. Co můžeme čekat za 10 let? A co teprve za 25 let?

Je poměrně ironické, že všichni, kdo tento článek čteme, jsme zažili překotný technologický rozvoj posledních 10 až 20 let, přesto nejsme schopni stejný princip aplikovat při zhodnocení elektromobility. Ani kritici, ani zastánci. Přitom je vysoce pravděpodobné, že v univerzitních laboratořích nebo dokonce již na stole v designových kancelářích automobilek už leží nějaká ta baterie, která využívá nové technologie, prodlužuje dojezd za hranici možností spalovacích motorů a odstraňuje největší problém baterií – lithium – a s tím spojenou závislost na Číně a dalších producentech. Nesmíme opomenout ani rozvoj technologií spojených s recyklací autobaterií (v současnosti se baterie recyklují jako celek, nikoli po částech – je to drahé a neekologické). Kdo se pohybuje v oblasti vědy, vidí, že není měsíce, kdy by nebyla nějaká taková technologie představena. Nejde přitom o teoretické koncepty, ale již praktické aplikace, které potřebují zhruba těch 10 let, než se stanou masovou záležitostí. Jenom vytrvat.

Kritika za každou cenu: Nejsem proti, ale…

Jistě znáte tuto mantru každého zatvrzelého kritika čehokoli. Aby sám sebe ochránil, zdůrazňuje, že není proti něčemu novému, ale! To stejné vidíme i u mnoha kritiků elektromobility. Jedním z nejčastějších argumentů je, že elektromobilita se nedokáže prosadit bez dotací. To je pravda pouze částečně. Elektromobilita je stále nová, přestože technologicky minimálně srovnatelná. Jak jsme viděli výše, s emisemi se minimálně dorovná spalovacím motorům a s postupem času je bude překonávat více a více. Dojezd elektromobilů již směle konkuruje mnoha kategoriím běžných vozů. Nenaplnily se katastrofické scénáře o rychlé degradaci baterií. Cenově se s každou novou řadou elektromobily dostávají na úroveň běžných vozů se spalovacími motory, a to i bez dotací. Aby se však mohla elektromobilita skutečně prosadit, potřebuje potřebnou infrastrukturu a potřebuje překročit určitý práh rozšíření. A tady narážíme na problém. Mnoho nadějných či přímo revolučních technologických inovací narazilo na problém ekonomické nerentability. Prostě se nedokázaly prosadit vůči monopolním technologiím, které těží z úspor z rozsahu. Každá technologie spojená s ekologií přitom potřebuje počáteční investici a trvá dlouho, než překročí hranici, kdy je ekonomicky rentabilní. Pokud bychom stejně postupovali v případě elektromobility, nedostali bychom se nikdy nikam, protože spalovací motory by vždy vyšly ekonomicky lépe. Jak praví obecná pravda, co může drancovat a špinit bez rizika následků, to je vždy levnější než ekologické řešení. Trh toto dilema nevyřeší. Proto jsou nutné veřejné investice a dotace, které „pošťouchly“ elektromobilitu tam, kde je dnes a kde již těží ze samotného rozšíření. I případné zákazy a zpoplatnění nadměrného znečišťování v přechodném období mohou být do jisté míry oprávněná. Současné směrnice žádnému výrobci nezakazují produkci spalovacích motorů. Pouze omezují množství emisí, které může flotila každé jedné značky vyprodukovat. Otevírá to možnosti vodíkovým technologiím a nutí výrobce, aby postupně přecházeli na jakékoli alternativní pohony se sníženými emisemi. Tento aspekt navíc otevírá další ze všech nejdůležitější perspektivu.

Elektromobilita v kontextu celkové energetické transformace

Často vnímáme elektromobilitu separovaně jako samostatný problém ve spáru „bruselských úředníků“. Elektromobilita je přitom nedílnou součástí celkové globální energetické a ekologické transformace, která vyžaduje i změnu mentality a poskytuje odpovědi na dílčí otázky, které si klademe. Předně, součástí transformace je rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Období po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu nám ukázalo, že nejstabilnějším zdrojem z pohledu ceny byly právě obnovitelné zdroje energie spolu s jadernými elektrárnami. Proto má jejich budování smysl, nejen ekologický, ale též ekonomický. Obnovitelné zdroje sice nemohou srazit ekologické dopady výroby elektřiny pro elektromobily na nulu. Vždy bude potřeba trochy špinavějších zdrojů energie pro vyrovnávání energetických špiček, zvláště tam, kde nelze použít vodní či jiné alternativní elektrárny a dokud dostatečně nepokročí technologie bateriových či jiných úložišť přebytečné energie. Postupem času jsou však nepostradatelným dílkem skládačky k tomu, aby i elektromobilita začala misky vah překlápět výrazněji na svou stranu.

Elektromobilitu taktéž nemůžeme hodnotit pohledem provozu spalovacích motorů. Nejsou určeny k tomu, že jezdíte od benzínky k benzínce a tankujete za pár minut. Jsou určeny k tomu, že přijedete do města, napojíte elektromobil na sloup veřejného osvětlení s nabíječkou a odejdete si vyřídit vše potřebné. Jakmile se za hodinu vrátíte k vozu, odjíždíte s nabitou baterií. Stejně to má fungovat třeba u nákupních středisek, v případě dostupnosti nabíjecí infrastruktury i v domácnostech. Moderní baterie přitom daleko lépe snáší průběžné dobíjení než to nárazové a rychlé u benzínek. Když si uvědomíme, že většina aut povětšinu času stojí a může se nabíjet, je elektromobilita ideálním prostředkem. Spíše přehnané jsou katastrofické scénáře o zahlcení elektrické přenosové soustavy. Pokud se povede změnit naši mentalitu, jak bylo popsáno výše, a začneme k mobilitě obecně přistupovat jinak, postupný rozvoj infrastruktury pomůže řešit eventuální riziko přetížení elektrické sítě.

Jistě si na tomto místě pokládáte otázku, tak co nákladní automobily, letadla či lodě? I zde platí potřeba brát v úvahu celkový kontext a postupný technologický rozvoj. Ačkoli není pravdou, že takové lodě špiní životní prostředí více (počítáme-li vše ve vztahu k množství převezeného nákladu či osob a nikoli ve vztahu k výšce kouřového oblaku z komínu), i zde se postupně zkouší a prosazují inovativní řešení. V nákladní, lodní i letecké dopravě se mohou více prosadit vodíkové technologie. V případě lodí se zkouší také určitý návrat k plachetnicím, ovšem s využitím moderních materiálů a znalostí. V nákladní dopravě se prosazují bateriové technologie umožňující vyměnit celou baterii kus za kus. Taktéž letecká doprava prochází vývojem, motory jsou úspornější, efektivnější, čistší a zkouší se jiná paliva. V některých oblastech jsme dále, v jiných potřebujeme více času na rozvoj potřebných technologií. Vše je však součástí většího celku, ve kterém má osobní elektromobilita své nezpochybnitelné místo.

Nezůstat na vedlejší koleji

Závěrem je nutné si uvědomit, že nástup elektromobility, ač se někteří snaží vyřvávat opak, je globálním trendem, který nezastavíme. V Americe a zejména v Číně prodeje elektromobilů začínají zdolávat rekordy. Zejména Čína se také snaží mílovými kroky budovat obnovitelné zdroje. Ano, Evropa trestuhodně zaspala. Momentální obavy z nákladů na ekologickou transformaci plynou také z našeho odporu ke změně. Zatímco takoví Číňané neváhali a pustili se do díla, my v Evropě jsme do poslední chvíle doufali, že změny zastavíme či alespoň zpomalíme. To byla chyba, za kterou nyní musíme zaplatit a smířit se s tím, že budeme nějakou dobu tahat za kratší konec provazu. Výrobci to již pochopili a naplno se vrhli do víru produkce. Bude to samozřejmě bolet. Proběhne transformace průmyslu v oboru automotive. Některé továrny zavřou, jiné zase otevřou. Třeba ty vyrábějící bateriové technologie. Jak rád říkám, není to o tom, že by evropský průmysl jakkoli ztrácel dech, i když se vás o tom různí prospěcháři budou snažit přesvědčit. Naopak, Evropa se nadechuje k dalšímu náporu.

Elektromobilita není otázkou volby – je otázkou času. Zatímco někteří stále váhají, svět už jede dál. Nezáleží na tom, jak rychle se přizpůsobíme, ale na tom, zda budeme součástí této změny, nebo jen diváky na vedlejší koleji. Budoucnost nepočká, a pokud chceme být její součástí, musíme se přestat ptát, zda je elektromobilita správná cesta, a začít hledat způsoby, jak ji co nejlépe zvládnout.

Sdílet:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest