V EU se loni prodalo přes 7,5 tisíce nákladních elektromobilů, v Česku pro ně vzniknou první stanice

Mapa dobíjecích stanic

Podívejte se na aktualizovanou mapu dobíjecích stanic po České republice.

05

Úno '25

V loňském roce bylo v zemích Evropské unie registrováno 7 516 nových nákladních elektromobilů s externím dobíjením s nejvyšší přípustnou hmotností nad 3,5 tuny. To představuje meziroční pokles o 4,6 %. I přes pokles v absolutních číslech se podíl nákladních elektromobilů na celkovém počtu registrací mírně zvýšil na 2,3 %. V Česku bylo registrováno 27 nových nákladních elektromobilů, meziročně o 17 více. Český trh s novými nákladními vozidly byl v roce 2024 osmý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 13., vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. Díky podpoře z výzvy Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027 by mělo v Česku vzniknout na pět desítek dobíjecích stanic pro nákladní elektromobily.

Registrace nových nákladních automobilů v EU v roce 2024 klesly o 6,3 % na celkových 327 896 kusů. Hlavním důvodem poklesu bylo snížení prodeje těžkých nákladních vozidel o 8,5 % (pozn. nad 16 tun), který byl částečně kompenzován nárůstem registrací středně těžkých nákladních vozidel o 5,6 % (pozn. od 3,5 do 16 tun). Z hlavních evropských trhů zaznamenaly pokles registrací Německo (-6,9 %), Francie (-2,9 %) a Itálie (-0,7 %), naopak ve Španělsku došlo k nárůstu o 12 %. Trhu s nákladními automobily stále dominovala vozidla s dieselovým motorem, která tvořila 95,1 % všech nových registrací, jejich počet však klesl o 6,2 %. Registrace nákladních elektromobilů klesly o 4,6 %, jejich podíl na trhu na úrovni 2,3 % představuje jen nepatrně vyšší hodnotu než v předchozím roce. Zatímco některé země, jako například Německo, Itálie a Švédsko, zaznamenaly výrazný nárůst registrací nákladních elektromobilů, v jiných zemích, jako ve Francii (-57,4 %) a Nizozemsku (-42,3 %), došlo k výraznému propadu, což vedlo k celkovému poklesu registrací elektrických nákladních vozidel v EU.

„Zajímavý na datech z loňského roku je rozdíl v registracích nákladních elektromobilů. Zatímco u středně těžkých registrace poklesly o 21,1 % na 4 188 vozidel – zejména díky propadu na francouzském trhu, u těch těžkých s nejvyšší přípustnou hmotností nad 16 tun se zvýšily o 29,4 % na 3 328 vozidel – v tomto případě zejména díky trhu v Německu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „V České republice bylo loni registrováno 27 nových nákladních elektrických vozidel, historicky nejvíce. Po šesti registracích si připsaly Fuso, Mercedes-Benz a Volvo, zbytek pak připadal na ostatní značky. V zemích V4 bylo v Polsku registrováno 98, v Maďarsku 27 a na Slovensku 25 nákladních elektromobilů. I přes historicky rekordní počet registrací byla Česká republika v podílu nákladních elektromobilů až 20. mezi zeměmi EU, poslední ze zemí V4.“

Podíl registrací nových nákladních vozidel v roce 2024 podle zdroje energie:

Důležité! Členění dle zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů do kategorií: „elektro“ – bateriová elektrická vozidla a plug-in hybridy, „hybridy“ – full a mild hybridy, „ostatní“ – elektrická s palivovými články (FCEV), zemní plyn, zkapalněný ropný plyn (LPG), E85/etanol a další paliva.

Elektrifikace nákladní dopravy představuje jednu z největších výzev v oblasti elektromobility, a to nejen pro výrobce, ale především pro investory a provozovatele dobíjecí infrastruktury. Na podporu rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla proběhla v loňském roce výzva Ministerstva dopravy v rámci Programu Doprava 2021–2027, v letošním roce budou spuštěny další dvě obdobné výzvy. „V první výzvě byl rozvoj dobíjecích stanic pro nákladní vozidla podpořen částkou zhruba 540 milionů korun. Díky tomu by mohlo vzniknout až 54 takových stanic v pěti lokalitách. Vzhledem k tomu, že trh nákladních elektrických vozidel je u nás zatím omezený, považuji to za velmi dobrý výsledek,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Zdroj vstupních dat: Evropské sdružení výrobců automobilů, Ministerstvo dopravy
www.cistadoprava.cz
Texty a obrázky: Centrum dopravního výzkumu, cistadoprava.cz

Sdílet:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest