Lexus vylepšil elektrické RZ. Má řízení po drátě a umí předstírat manuál

12

Bře '25

  • Inovovaný elektrický Lexus RZ má shodný design, ale četná technická vylepšení
  • Jako první v Evropě přináší řízení steer-by-wire
  • Vylepšena byla baterie, motory a výrazně navýšen dojezd
  • Toyota v RZ poprvé uvádí i simulovanou osmistupňovou manuální převodovku

Luxusní odnož Toyoty v podobě Lexusu nám na výroční konferenci Kenshiki forum v Bruselu ukázala svůj první elektromobil RZ ve vylepšené podobě. Má silnější motory, dojede dál, ale hlavně má poprvé systém steer-by-wire a dokonce režim manuální převodovky.

Lexusu se v loňském roce v Evropě dařilo. Prodal 88 tisíc aut, což je 20 % meziroční nárůst. Globálně pak Lexus prodal 851 tisíc vozů. Vloni pak prodal v Evropě 2x více elektromobilů než v roce 2023. A nárůst bude ještě vyšší, protože v příštích 12 měsících chce Lexus představit rovnou 3 nové elektromobily a vylepšené RZ je prvním z nich.

Lexus RZ byl představen v roce 2022 a nyní se ho značka rozhodla technicky vylepšit. Zachovala přitom však vzhled exteriéru, kde přidala jen nové barvy i dvoubarevný design a nejedná se tedy o facelift. Změny se neudály prakticky ani v interiéru, kam přibylo elektrochromaticky zatmavované střešní okno a sofistikovanější ambientní osvětlení, celková koncepce ale zůstala zachována. Kde se naopak vylepšovalo hodně, je technika.

Poprvé řízení po drátě

Lexus v novém RZ poprvé nasazuje elektronické řízení, takzvané steer-by-wire. Volant v tomto případě není mechanicky spojen s koly a vše zajišťují jen jedničky a nuly proudící „po drátě“. Lexus bude vůbec prvním výrobcem, kterému se v Evropě podařilo takový systém homologovat a uvést oficiálně na trh.

Hlavní a nespornou výhodou je příjemnější řízení, které je progresivní. V závislosti na rychlosti není potřeba volantem zdaleka otáčet tak, jako tím standardním. Manévrování, zatáčení a celkové řízení je tak snazší a není potřeba na volantu přehmatávat. Na každou stranu lze volantem otočit o 200 stupňů, tedy zhruba o půl otáčky. Celý systém má robustní dvojitou redundanci a dokonce i svůj vlastní zdroj energie pro případ, že by hlavní napájení vypadlo. Systém také neustále sám sebe kontroluje, zda natočení kol skutečně odpovídá otočení volantu. Tím je zajištěno, že řízení bude fungovat vždy a nemůže dojít k jeho výpadku.

Velkou výzvou pro konstruktéry bylo, jak poskytnout kontakt s vozovkou a zpětnou vazbu řidiči i bez přímé fyzické vazby. To bylo nakonec něco, co trvalo Lexusu odladit nejdelší dobu. Nakonec se ale údajně povedlo za pomocí pokročilých senzorů a vibračních motorků ve volantu přenést řidiči velmi věrně kontakt s vozovkou a klíčovou zpětnou vazbu a odfiltrovat přitom nepotřebné a rušivé elementy. Bude velmi zajímavé si finální naladění řízení vyzkoušet na vlastní kůži.

Steer-by-wire s neobvyklým volantem ve tvaru kniplu bude u nejvyšší verze 500e F SPORT ve standardu, u nižších dvou výbavových stupňů bude standardem běžné řízení s konvenčním volantem, nicméně za steer-by-wire si bude možné připlatit.

Osmistupňový manuál v elektromobilu? Ale proč ne!

Provedení F SPORT jako první v rámci značky Lexus používá systém virtuálního manuálního řazení (Interactive Manual Drive), který umožňuje regulovat výkon pomocí pádel pod volantem, podobně jako při používání manuální převodovky. K ovládání přispívá zpětná vazba v reálném čase prostřednictvím škrticí klapky a zvukového i optického doprovodu.

Systém je naprogramován tak, aby řazení simulovalo osmistupňové ústrojí. Točivý moment virtuálního zdroje energie se vypočítává podle polohy akceleračního pedálu i rychlosti vozidla a poté se vynásobí poměrem zvoleného virtuálního převodového stupně. Ve snaze ještě umocnit požitek za volantem Lexus replikoval zvuky motoru, kdy systém pracuje s omezovačem otáček, aby řidič mohl přesně načasovat řazení a pociťoval změny stavu vozidla po každém přeřazení. S optimálním načasováním řazení pomáhá ukazatel řazení v přístrojovém štítu.

Tři verze s vyšším výkonem i dojezdem

Inovovaný Lexus RZ dostal vylepšenou platformu e-TNGA 2.0, kterou používá rovněž dnes představená Toyota C-HR . Oproti původní verzi tak obdržel větší baterii s kapacitou 77 kWh, která umí manuální i automatický předehřev a novou zadní nápravu eAxle či výrazně výkonnější a zároveň úspornější motory a lepší dojezd i vyšší maximální rychlost.

Základní verze 350e má pohon přední nápravy a výkon 165 kW (původní 300e měla 150 kW) s tím, že tato verze nabídne dojezd až 575 km dle WLTP, což je zvýšení o více než 100 kilometrů. Čtyřkolka 500e pak má výkon obou synchronních elektromotorů celkem 280 kW (původní jen 230 kW) a vrcholem nabídky pak bude vůbec poprvé u elektromobilu verze 550e F SPORT s výkonem 300 kW, která má také vylepšený přítlak, jiné naladění podvozku a další změny pro maximálně sportovní jízdu.

Maximální nabíjecí výkon zůstal na 150 kW, nicméně novinkou je 22kW palubní nabíječka. Kromě toho se zdvojnásobila tažná kapacita modelu RZ s pohonem všech kol, který nyní dokáže táhnout brzděné přívěsy o hmotnosti až 1500 kg.

Vylepšený Lexus RZ se na evropský i český trh dostane v druhé polovině letošního roku. Lexus zatím nezveřejnil cenovku ani některé technické podrobnosti. Těch se dočkáme v nadcházejících týdnech a měsících.

Technické parametry Lexus RZ (2025) 500e

Zdroj: fdrive.cz

Sdílet:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest