- Toyota ukázala zbrusu nový elektromobil C-HR+
- Novinkou je také výrazně vylepšený elektromobil bZ4X
- Na akci v Bruselu jsme měli možnost vidět také elektrický Urban Cruiser
- Představeny byly i dva koncepty
- Toyota chystá do roka uvedení dalších tří elektromobilů
Toyota je jednou z mála značek, která se dlouhodobě stavěla k bateriové elektromobilitě poměrně zdrženlivě. Její strategie stála především na úspěšných hybridech, pro které je model Prius prakticky brán jako synonymum, dlouhodobě také propaguje vodíkovou elektromobilitu. Doba se ale mění a Toyota v rámci své nové strategie začíná mnohem více sázet také na čistě bateriové elektromobily, na které podle svých slov spoléhá, ale přitom stále razí strategii různých pohonů.
Elektro-ofenzíva: Toyota nám v Bruselu ukázala 5 nových elektromobilů. Jaké jsou?
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Na tradičním výročním Kenshiki fóru v Bruselu je ale důkazem velkého příklonu k bateriovým elektromobilům hned pětice novinek, kterou nám zde Toyota představila, z toho tři v sériovém provedení. Další dvě chystá luxusní odnož Lexus. Do roku 2026 Toyota navíc představí další tři elektromobily, Lexus ještě letos představí další dva elektromobily. Na co se tedy můžeme těšit?
Toyota C-HR+: dojezd až 600 kilometrů se známým vzhledem
Hlavní novinkou je zcela nová Toyota C-HR+, která byla jako koncept představena před 3 lety a bude představovat klíčový model pro Toyotu při dobývání elektromobilního trhu. Svůj název sdílí s úspěšným hybridním C-HR, kterého se prodalo už více než milion kusů. Ostatně to bude i nová strategie Toyoty, která bude svoje nové elektromobily pojmenovávat podle svých standardních modelů, i když může jít o zcela jiné auto.
Ačkoliv tedy C-HR+ sdílí název i designový jazyk se svým hybridním sourozencem C-HR, jde o jiné auto. Rozměry, karoserie, platforma i architektura jsou zcela jiné a Toyota tak spíše využívá dobře známé a úspěšné jméno.
Novinka je s délkou 4,5 metru je C-HR+ posazeno pod model bZ4x, který letos dostává významná vylepšení (o tom níže) a naopak nad další nový elektromobil, Urban Cruiser, který má délku necelé 4,3 metry. Oproti hybridní C-HR jsou tvary „pluska“ dynamičtější, elegantnější a auto celkově vypadá ještě moderněji. Líbí se nám štíhlé světlomety i elegantní záď ve stylu kupé, která však ukrývá kufr s objemem 416 litrů, což je o více než 30 litrů více, než kolik nabídne hybridní C-HR.
Nové C-HR+ stojí na vylepšení platformě e-TNGA 2.0, která obsahuje nové, výkonnější motory i nové baterie. Ty jsou opět typu Li-Ion s NMC chemií, dodávané japonským Panasonicem a mohou mít kapacitu 77 kWh (72 kWh využitelných) nebo 57,7 kWh (54 kWh využitelných). Nově je k dispozici i předehřev baterie, a to manuální i automatický na základě trasy v navigaci s automaticky přidanými nabíjecími zastávkami. Novinkou je 22kW palubní nabíječka (na přání). Rychlonabíjení je možné výkonem 150 kW a kvůli záruce je možné ho provést maximálně 5x denně.
Základem bude elektromotor pohánějící přední nápravu s výkonem 125 kW, k dispozici budou ale i verze s celkovým výkonem 167 kW a čtyřkolka s výkonem 252 kW. Všechny motory, i u verze s pohonem všech kol XMODE, jsou synchronní, s permanentními magnety a u čtyřkolky nikdy nedochází k odpojení jednoho z motorů. Vrcholné provedení zrychlí na stovku za 5,2 vteřiny, naopak verze s pohonem předních kol a s větší baterií slibuje dojezd až 600 kilometrů WLTP.
Nová C-HR+ bude mít rovněž záruku na baterii o délce 1 milion kilometrů nebo 10 let, podmínkou je pouze každoroční návštěva servisu pro kontrolu baterie. První kusy Toyoty C-HR+ dorazí k zákazníkům před koncem tohoto roku. Přesná dostupnost a české ceny ještě známé nejsou a dozvíme se je za několik měsíců.
Toyota bZ4X v novém. Zvenku i uvnitř
Výrazně vylepšené bZ4X je opět postaveno na platformě e-TNGA, updatované na verzi 2.0 a přináší (s výjimkou baterie) stejnou techniku, jako výše zmíněné nové C-HR+. Vzhled se změnil zejména zepředu, přičemž bZ4X se nyní velmi podobá nově představenému modelu C-HR+. Zcela jiná jsou světla, která jsou tenčí a elegantnější. Příď je také aerodynamičtější. Boky a záď zůstaly prakticky beze změny.
Novinky se odehrály ale v interiéru, kde je přístrojová deska také plně v duchu C-HR+ včetně nového 14palcového displeje infotainmentu, který má na sobě manuální otočné ovladače pro regulaci teploty, uprostřed kterých „prosvítá“ součást velkého displeje a zobrazuje tak zvolenou teplotu. To jsme ostatně mohli vidět i u Lexusu RZ.
Díky updatované platformě jsme se dočkali mírně větší Li-ion baterie (73 kWh celkově, 69 kWh využitelná), která je však jiná, než nové baterie s kapacitou 77 kWh, kterou používá C-HR+ nebo Lexus RZ. Novinkou je ale přidaná varianta s menší baterií o kapacitě 57,7 kWh (54 kWh využitelných), což umožní Toyotě výrazněji snížit cenu základní verze auta. Obě baterie se nabíjí výkonem 150 kW, přičemž kvůli záruce milion kilometrů je rychlonabíjení možné maximálně 5x denně. Nově Toyota nabídne i manuální a automatický předehřev baterie před nabíjením. Přibyla také volitelná 22kW nabíječka. Verze s větší baterií a předním pohonem nově ujede výrazně víc, až 573 km WLTP.
V rámci updatu se dočkáváme také vylepšených motorů, které jsou totožné s modelem C-HR+, v nabídce jsou tedy verze s pohonem předních kol a výkonem 125 kW a 167 kW a nechybí ani čtyřkolka, jejíž výkon poskočil na 252 kW a bZ4X má tak výrazně lepší zrychlení než původní model. Na dvojnásobek, konkrétně 1500 kg, se u čtyřkolky zvedla také tažná kapacita brzděného přívěsu.
Porovnání starých a nových verzí


Vylepšení je tedy opravdu hodně a bZ4X je s nimi konkurenceschopnější a připraveno na dalších několik let prodejů. V Česku si ale budeme muset zatím na novinku počkat, první kusy se k nám dostanou až koncem letošního roku. Není tak známá ani cena.
má na výběr nové dvě varianty baterií. Toyota přináší také updatované motory, které jsou nyní mnohem silnější a zároveň o něco úspornější.
Elektrický Urban Cruiser je základem nabídky
Svou délkou necelých 4,3 metru se zařadí pod větší model C-HR+ a bude tak přímou konkurencí například pro Kiu EV3 , Peugeot e-2008 nebo Volkwagen ID.3.
Design ve stylu dnešních Toyot má podle zástupců automobilky připomínat žraloka kladivouna a odlišovat se od konkurence. Sází na výraznou práci s prolisy, minimalizaci křivek a propojené světlomety vpředu i vzadu. Nechybí mu výrazné oplastování, střešní okno a podle dnešní módy také zamaskované kliky zadních bočních dveří.
Ve výzbroji nechybí čepelové LFP baterie FinDreams od BYD s manuálně aktivovatelným předehřevem či standardní tepelné čerpadlo. Na výběr budou dvě kapacity baterie 49 a 61 kWh, přičemž každá dostane jinak naladěný elektromotor. Městské provedení FWD 49 kWh si vystačí se 144 k na předních kolech, cestovní FWD 61 kWh přidá dalších 30 koní a Urban Cruiser s ní ujede až 400 kilometrů. Zajímavostí je pak verze AWD s přidaným zadním elektromotorem 65 k, který dodala do platformy Toyota, která s baterií 61 kWh nabídne systémový výkon 184 k a točivý moment 300 Nm.
Některé evropské trhy již mohou nový Urban Cruiser objednávat, jde však zejména o evropské trhy s velkou poptávkou po elektromobilech. Mezi ty Česko nepatří a Urban Cruiseru se tak bohužel dočkáme až v příštím roce. Zatím není známá ani cena, o které si netroufneme zatím ani spekulovat vzhledem k tomu, jak moc se ceny elektromobilů nyní mění a klesají. Na další informace si tak budeme muset počkat.
Toyota FT-ME: koncept mikro-auta nejen pro teenagery
Toyota nám na Kenshiki fóru ukázala také dvojici konceptů. Velmi roztomilý je model FT-ME, městské micro-auto s délkou 2,5 metru. To je určeno hlavně (ale nejen) teenagerům už od 15 let, případně jako druhé (třetí) auto do rodiny pro čistě městský provoz.
Sedadlo spolujezdce lze vyjmout a místo něj lze do FT-ME nasunout až 1,6 metru dlouhou krabici. Šlo o ranný koncept a známé tak nejsou žádné specifikace, nicméně podle indicií je FT-ME poháněno baterií s kapacitou kolem 10-15 kWh, solární panely na střeše pak v ideálních podmínkách dokáží vyrobit až 30 km dojezdu denně navíc. Vzhledem k průměrnému nájezdu průměrného Evropana pod 30 km denně by se tak teoreticky nemuselo autíčko ani externě nabíjet. Samozřejmě pokud svítí slunce a parkujete venku.
Toyota Land Cruiser SE: legenda v elektrice už letos
Na akci nechyběl ani koncept nové verze ikony Land Cruiser, kterou s přídomkem SE ukazuje Toyota v čistě elektrické verzi. Podle siluet chystaných modelů a dalších náznaků lze očekávat, že právě elektrický Land Cruiser bude jedním ze tří nových modelů představených do konce roku 2026, dalším by měl být elektrický pick-up.
Zdroj: www.fdrive.cz