
Pět let není nic. Sotva polovina životního cyklu automobilového modelu nebo čas, který potřebujete k vypěstování ananasu. Přesto se v pouhých pěti letech změnil trh s elektromobily k nepoznání. Od roku 2020 narostl počet nabíječek v EU z 250 tisíc na 850 tisíc. V Česku se za stejnou dobu ze 734 veřejných nabíječek stalo necelých 6000. Také jsme se z největších elektroskeptiků eurozóny stali nejrychleji rostoucím trhem pro bateriové vozy – je tedy pravda, že prakticky z nuly se roste vždycky dobře. A byť by se mohlo zdát, že společně s koncem dotací a postupným vystřízlivěním automobilek z bláhových plánů na ukončení vnitřního spalování do konce roku 2035 elektromobilita slábne, opak je pravdou. Otázka zní, jak by mohl vypadat automobilový trh za dalších pět let?
Pět let není málo
Píše se rok 2030, vědci konečně rozlouskli recept na to, jak uvařit udržitelným způsobem náhradu za benzin i jadernou fúzi, takže máme všichni k dispozici neomezené množství čisté energie a nic nás už neomezuje ve využívání jakékoli formy osobní přepravy… To by bylo samozřejmě krásné a jednou třeba i reálné, ale pět let nám nejspíš stačit nebude. Je potřeba si zvyknout na to, že ve světě se málo věcí mění skokově.
Nejlepším ukazatelem blízké budoucnosti tak je současnost. A byť došlo v poslední době k jistému ochlazení víry v čistě elektrickou mobilitu, je potřeba počítat s tím, že automobilový průmysl je gigant, který se neotočí na pětníku pokaždé, když se lehce změní směr větru. Modely se plánují roky, někdy i dekády dopředu, a na vozech, které dnes vidíte jako čerstvé novinky, se začalo pracovat minimálně pět až šest let zpátky.
I kdyby tedy dnešním dnem skončil veškerý vývoj elektromobility, už teď je naplánovaných minimálně dalších pět až šest let nových modelů, které se na trh ještě dostanou. Automobilky nejsou tiskárny na peníze a celý přerod průmyslu už spolkl příliš peněz na to, aby si řekly: „No, zkusili jsme to, nevyšlo to, jdeme dál.“ Potřebují své investice zpět. A aktuální novinky z mnichovského autosalonu to jen potvrzují.
Prodejně se elektromobilům daří
V příštích pěti letech se tak bude neustále zvyšovat počet čistě bateriových, plug-in hybridních či jinak elektrifikovaných modelů. Podle současných předpovědí bude do roku 2030 na silnicích 250 až 350 milionů čistě elektrických aut, což by znamenalo, že přibližně každé páté auto bude do pěti let jezdit na baterky. V Evropě bude podíl pravděpodobně výrazně vyšší. Jen za minulý rok se celosvětově prodalo 17 milionů elektrických vozů. Historicky poprvé tak překročily prodeje elektromobilů hranici 20procentního podílu.
Většímu rozšíření elektromobility pomůže ještě několik faktorů. Snaha řady států zbavit se závislosti na ropě. Nové technologie baterií, jako například sodíkové, které slibují výrazně nižší cenu (i díky absenci lithia), větší bezpečnost, odolnost vůči mrazu a životnost až 10 tisíc cyklů – pro automobil by se tak mohly stát doživotními. A nesmíme zapomínat ani na lidský faktor. Naprostá většina lidí jezdí zkrátka málo a auto pro ně není nic víc než obyčejným nástrojem dopravy.
Jednoduchost soužití, minimální servisní náročnost, snadno dostupný výkon a také klesající cena tak učiní z elektromobilů pro řadu lidí volbu číslo jedna. Především pokud máte vlastní střechu a budete tak moct mít svou „benzinku“. Zapomínat nesmíme ani na ojetiny, které díky nedůvěře trhu a poměrně rychlému technologickému stárnutí rychle padají na ceně, což jen umožní lidem vyzkoušet si elektromobil za mnohem dostupnější peníze. Tak jako tak je potřeba se připravit na to, že v příštích pěti letech budou elektromobily stále častější součástí našich silnic.

Ta infrastruktura
Tomu se samozřejmě bude muset přizpůsobit i infrastruktura. Do roku 2030 Evropa překročí hranici jednoho milionu dobíjecích bodů. Díky novým technologiím jak baterií, tak samotných stanic se budou časy dobíjení zkracovat. Už dnes jsou na trhu vozy, které zvládnou nabít vzdálenost Praha – Vídeň za 10 minut. V Mnichově BYD prezentoval novou megawatovou nabíječku, která takovou vzdálenost umí dodat za 3,5 minuty – samozřejmě za předpokladu, že to zvládne i vaše auto.
Možná si říkáte, jak tohle zvládne síť a kde vezmeme tolik energie. Nejsem odborník na energetiku, takže nemohu jít moc do hloubky, ale řada dnes prodávaných elektromobilů je vybavena funkcí V2G, která umožňuje autu energii ze sítě nejen odebírat, ale také ji v případě potřeby vracet (samozřejmě se souhlasem majitele). Zatím se čeká na příslušnou legislativu, ale samotné elektromobily by se tak mohly stát jedním z pilířů robustnosti sítě a chránit ji před výkyvy, které by mohly způsobovat blackouty.

Dobojováno ještě není
Nejsem tu, abych loboval za elektromobilitu, ba naopak k ní v mnoha ohledech zůstávám skeptický. Když ale odložíte emoce a podíváte se na věc čistě pragmaticky, vychází vám, že příštích pět let bude ve znamení značného zrychlování elektrifikace.
Znamená to ale, že vnitřní spalování je odepsané? Vůbec ne! Spalovací motory budou mít ještě dlouho své místo na trhu. Ať už půjde o různé specifické scénáře, nebo jen pro radost nás fandů do těch nekorektních, uřvaných krabic na špinění planety. Je tu také faktor peněz. Jelikož přechod na elektromobilitu není tak hladký ani rychlý, jak si to řada lidí od stolu malovala, začaly automobilky ve velkém měnit své plány a většina z nich počítá se spalovacími modely i v příští dekádě.
Konec konců trh vždycky řídí zákazník a výrobce musí nabízet především to, po čem je poptávka. Zákaz spalovacích vozů se (alespoň podle mého odhadu) bude stále odsouvat, možná se i zruší, a trh se nechá přirozeně dýchat. V roce 2030 budou skoro jistě spalovací vozy stále představovat minimálně polovinu světových prodejů, a budou bezpečně držet dominanci na silnicích. Éra jejich monopolu ve světě dopravy už ale skončila.
Zdroj: autosalon.tv