FAQ

Olife Energy

Mybox

Olife Energy

V nabídce jsou všechny v EU používané standardy DC rychlonabíjení a AC nabíjení. DC stanice Olife Energy může být vybavena konektory CCS (DC-Combo, Combined Charging System) a/nebo Chademo. AC stanice disponují zástrčkami Mennekes (Type 2) a Yazaki (Type 1).

Kromě všech druhů propojení s elektromobily Olife Energy a.s. pokrývá kompletní nabídku provedení nabíjecích stanic: Plnohodnotné výdejní stojany pro frekventované využití, wall boxy pro kompaktní dobíjecí místa a domácnosti, a přenosné nabíječky. Obojí je k dispozici jak v AC provedení, tak DC rychlonabíjecí variantě.

V současnosti existují dvě základní metody ovládání. Základní je automatická funkce, kdy je nabíjení započato automaticky po zapojení koncovky do elektromobilu. Častěji používané je ovládání pomocí mobilní aplikace, které přináší možnosti zúčtování, pokročilého vzdáleného monitoringu, přehledu historie nabíjení, navigace k veřejným nabíjecím stanicím vč. typů na strávení času během dobíjení v okolí, a další neocenitelné funkce. Další doplňkovou možnost je zahájit nabíjení pomocí RfId karty. Autorizované karty mohou být uloženy lokálně ve stanici (AC i WallBox) nebo na vzdáleném serveru.

Částka za zpoplatněné nabíjení je uživateli strhnuta z účtu prostřednictvím platby kartou. Číslo karty je třeba zadat do aplikace, data nejsou aplikací uchovávány a pracuje s nimi pouze zprostředkovatel karetní transakce, který podléhá dozoru ČNB. Přesně jako při platbě kartou na e-shopu.

Ano, stanice OlifeEnergy je možné provozovat ve všech zemích EU, pro které jsou certifikovány (CE, EMC, LVD, environmentální testy) a ve všech dalších zemích, které uznávají evropské certifikační autority.

  • DoubleBox, WallBox celokovové šasi s práškovou úpravou lakování
  • Stojanová stanice: noha má nerezové oplátování, bílý kryt je z hliníku
  • Nabíjecí stanice verze BASE připojení k internetu nepodporuje.
  • Nabíjecí stanice ve verzi SMART/CLOUD připojení k internetu vyžaduje pro možný provoz cloud služeb.
  • BASE stanice disponují rozhranním Bluetooth pro spojení s mobilní aplikací, která umožňuje konfiguraci a monitoring. BASE stanice dále podporuje Modbus RTU konektivitu s Olife Energy SmartMeterem.
  • SMART/CLOUD verze nabíjecích stanic Olife Energy podporují totéž, co verze BASE, plus připojení k internetu prostřednictvím Ethernetu (RJ45 konektor) a GSM připojení (LTE, 5G). Wifi podporována není.

komunikuje přes Modbus RTU přes RS485, volitelně přes bezdrátové připojení LORA

SmartMeter se nastavuje prostřednictvím aplikace Olife Energy, přístup k němu probíhá přes nabíjecí stanici prostřednictvím Bluetooth. SmartMeter samotný v sobě BT nemá

  • LORA je protokol komunikace IoT. Všechny stanice Olife Energy podporují tento protokol prostřednictvím volitelného rozhranní, které se instaluje do SmartMeteru a do nabíjecí stanice samotné. Sada má podobu dvou plošných spojů s anténami. Je možné provozovat až 10 bezdrátových propojení LORA v jedné lokalitě, adresace probíhá ve SmartMeteru prostřednictvím páčkových přepínačů a v nabíjecí stanici prostřednictvím mobilní aplikace. Základní kanál nastavený z výroby je „0“, je-li v lokalitě nainstalovaná druhá nabíjecí stanice s příslušenstvím LORA, je třeba ji přeadresovat spolu s příslušným SmartMeterem na jiný kanál.
  • Dosah komunikace je až 200 metrů, prostup zdmi a objekty je v porovnání s konvenčními protokoly WiFi nebo BT velmi dobrý, a to díky provozní frekvenci 865 Mhz (pásmo blízko mobilnímu signálu).

Ano, je velice pevná a bytelná, díky celokovovému šasi. Nabíjecí koncovky jsou vyplněny tlumící hmotou a nejsou rozebíratelné, což zvyšuje jejich odolnost.

  • Při 16 A na třífázové přípojce dokáže nabít 11 kW, což v dnešní době podporuje většina elektromobilů. Všechny AC nabíjecí stanice Olife Energy podporují nabíjení rychlostí až 22 kW, což je možné, podporuje-li tuto rychlost i elektromobil. Není-li na přípojce k dispozici 32 A (22 kW), ani 16 A (11 kW), nabíjecí stanici jde napevno omezit, anebo volitelně omezit dynamicky prostřednictvím příslušenství SmartMeter.
  • SmartMeter řídí rychlost nabíjení v reálném čase na základě proměnné spotřeby budovy. (proklik na datasheet). Člověk tak při nákupu elektromobilu nemusí navyšovat hlavní jistič, čímž eliminuje zvýšení fixní složky platby za elektřinu.
Ano, připojení je nejenom v nabíjecí stanici, ale také ve SmartMetru (využít je možno jedno, anebo druhé). Vstup na SmartMeteru je velká výhoda usnadňující instalaci, zejména v kombinaci s bezdrátovou komunikací LORA.

Ano, ale pouze rovný kabel, a to max do 10 metrů dle normy ČSN EN 61851

Modelům DoubleBox a AC stojanu stačí předřadit jistič příslušné hodnoty, doporučujeme charakteristiku B. Modelu WallBox se předřazuje proudový chránič typu A s vybavovacím únikovým proudem 30 mA. Proudový chránič typu B není pro OE stanice vyžadován, a to díky integrovanému zařízení pro detekci unikající stejnosměrné složky dle IEC 62255

IP 54 (před prachem, a stříkající vodě)

  • Ano, toto je funkcí příslušenství SmartMeter. Tato funkce se aktivuje v mobilní aplikaci.
  • Dosáhne-li přetok z FV elektrárny do sítě nastavené hodnoty, zahájí se nabíjecí cyklus. Doplněk do 6 A bude odebírán ze sítě. Rozsah nastavení je 1-12 [A]. Příklad: pokud nastavím přetok 4 A, nabíjecí cyklus začne, jakmile do sítě bude výroba přetékat 4 A. To ale nesplňuje podmínku minimálně 6 A, což je minimální nabíjecí proud, který elektromobily a plug-in hybridy podporují. Proto bude nabíjecí stanice dobírat ze sítě 2 A. Dosáhne-li přetok hodnoty 6A, a bude-li tato hodnota nastavena v mobilní aplikaci, bude nabíjení probíhat čistě z přetoků.
  • Pokud chcete nabíjení z přebytků dočasně vyřadit (pro dny kdy nesvítí), doporučujeme k tomu využít vstupu HDO. Ten je nabíjení z přebytků nadřazen a sepne nabíjení maximální možnou rychlostí nehledě na přetoky. Tento vstup je (proklik na otázku 9) dispozici na nabíjecí stanici i smartmeteru. Pro jeho ovládání je možné využít výstup střídače FVE, chytrou domácnost, anebo například wifi zásuvku. Nejprostší možností využití je zapojit tento vstup na tlačítko. Konzultujte tyto možnosti se svojí instalační firmou.

Elektromobily a hybridy neumí nabíjet pomaleji, než 1.38 kW na jedné fázi, 4,14 kW na třech fázích, což odpovídá proudu 6A. Lze nastavit nabíjení z přetoku již od 1 A (230W na 1F, 690W na 3F), ale zbytek do 6 A (1.38 kW na jedné fázi, 4,14 kW na třech fázích) si stanice odebere ze sítě.

Druh výstupu je volitelný. U svého obchodníka tedy žádejte takový, jaký preferujete. Zásuvka je vhodná pro veřejnou infrastrukturu, anebo tam, kde se předpokládá obslužnost elektromobilů, vybavených nabíjecími konektory Type 2 i staršího Type 1. Tam, kde se bude nabíjet stále stejné vozidlo je vhodné instalovat výstup napevno integrovaným kabelem, možné je Type 2 i Type 1. Kroucený kabel se nemusí namotávat, aby se nevzhledně „nepovaloval“ kolem nabíjecí stanice. Také se za běžných okolností nedotkne země, uživatel se o něj tedy neušpiní.

  • Pro model WallBox (s jedním výstupem) ano. Pro model DoubleBox je potřeba pro oba dva výstupy pouze jeden SmartMeter. Nabíjecí proud je potom rozdělen mezi dva elektromobily 50 na 50.
  • V případě dvou wallboxů na jednom hlavním jističi záleží na množství energie, která je dostupná. Může se stát, že jedno auto bude čekat na druhé – SmartMetery mezi sebou ve variantě nabíjecích stanic BASE nekomunikují. Je možné mít více SmartMeterů i v případě příplatkové komunikace LORA (proklik na otázku 6).

Většinou do hlavního rozvaděče bezprostředně za hlavní jistič. Pokud je SmartMeter použit pro chránění podružného okruhu, umisťuje se za jeho jistič.

Na straně provozovatele je za zvolené období vygenerována faktura, na základě které je příjem z nabíjení zaslán na účet provozovatele. Na straně majitele EV probíhá před započetím nabíjení blokace. Po ukončení nabíjení je strhnuta skutečná částka za nabíjení, zbytek je odblokován (do 24 hodin) Účtenka za nabíjení je pak dostupná v mobilní aplikaci a je možné si ji zaslat na email.

Základní služba, která umožňuje vzdálenou komunikaci se stanicí. Majitel má přehled o stavu stanice, aktuální a celkové vydané energii. V kombinaci se službou „Správa přístupu“ je možné znát i množství energie, které uživatel nabíjecí stanice využil (dle RFID karty).

Nabíjecí stanice Olife Energy je možné osadit až pro výkon 360 kW. Výkon je možné škálovat po krocích 20 kW.

  • 0-1 V – max nabíjecí proud
  • 1-9 V plynulá do 6A
  • 9 V – nejmenší možný nabíjecí proud A
  • 9–9,3V – hystereze pro ON/OFF
  • 9,3-10 V – vypnuto

Ano. Čipy a karty je možné si do stanice nahrát prostřednictvím mobilní aplikace. Jde přidávat i odebírat jednotlivé čipy. Je také možné si do stanice nahrát již existující kartu nebo čip, např. kartu / čip od provozovatele veřejné sítě nabíjecích stanic, anebo kartu od dveří, od tiskárny, atd. Není nutné si čip kupovat nový.

  • U AC stanic není uzamknutí a straně vozidla nabíjecí stanicí ovlivněno. Většina elektromobilů uvolní kabel při odemknutí vozidla. Nefunguje-li to, odemkněte vozidlo podruhé – některé elektromobily si kabel po chvíli automaticky opět uzamknou, aby mohly pokračovat v nabíjení při odemknutých dveřích. Některá vozidla mají na odemykání konektoru tlačítko (CityGo).
  • DC stanice jsou z titulu normy opatřeny nouzovým tlačítkem, které umožní odblokování nabíjecího portu na vozidle.
  • Standardně dochází k odemknutí u AC i DC stanic po dokončení nabíjení. Ukončit nabíjení lze přirozeně, tedy když vozidlo má baterii již plnou, anebo prostřednictvím komunikačního rozhranní (displej, mobilní aplikace).

Rychlost AC nabíjení je závislá na rychlosti palubní nabíječky elektromobilu. Konzultujte se svým prodejcem elektromobilu / plug-in hybridu, jakou nabíječkou je vaše vozidlo osazeno. Ta definuje maximální rychlost AC nabíjení a AC nabíječka ji neumí zvýšit, maximálně snížit, například když není energie dostupná (slabý jistič, omezení na základě spotřeby objektu). U moderních elektromobilů je dnes nejčastější nabíjecí rychlost 11kW (16 A na třech fázích), a u hybridů 3.7 kW (16 A na jedné fázi). Pozor, některé elektromobily mohou mít příplatkovou silnější nabíječku, je možné se tedy setkat s jedním modelem vozidla, který nabíjí různými rychlostmi)

U nabíjecích stanic Olife Energy to není nutné. Všechny modely jsou vybavené detekci unikající stejnosměrné složky dle IEC 62255.

Přeinstalujte mobilní aplikaci, ujistěte se, že máte zapnutý BT, nepárujte stanici přes menu mobilního telefonu, ale rovnou přistupujte appkou. Než se pokusíte o reklamaci, doporučujeme vyzkoušet spojení s jiným modelem mobilního telefonu nebo tabletu.

Tuto funkci podporují nabíječky Olife Energy ve verzi SMART/CLOUD.

Plug-in hybridy se nabíjejí stejnými AC nabíječkami, jako čisté elektromobily.

Mybox

Řešení je jednoduché.

Stačí stáhnout znovu aplikaci MyBox a přihlásit se uživatelským jménem, pod kterým jste se registrovali a spárovali zařízení.

MyBox AC Sensor umísťujeme (instalujeme) do hlavního rozvaděče budovy s přístupem k hlavnímu přívodu elektrické energie (z distribuční sítě) nebo v místě, kde je zbývající přetok ze solárního zdroje. Měření probíhá pomocí měřících cívek pro všechny tři fáze.

Směr měřících cívek je určen šipkou uvnitř cívky při jejím otevření.

 

Instalaci provádí vždy proškolený elektrikář. Sensor je napájen 12V zdrojem, který je součástí dodávky. Napájecí 12V zdroj je vhodné zapojit na samostatný jistič.

Při kombinaci se solárním střídačem důrazně doporučujeme kontrolovat polaritu při vypnutém střídači, kde by hodnoty proudů měly být na obou senzorech kladné. Zároveň by střídač neměl mít nastaveno omezení přetoku do sítě, případně přetok musí být nastaven na vyšší hodnotu než je prahová hodnota nabíjení (režim SOLAR).

MyBox AC Sensor lze nastavit v několika režimech pro různé využití měření.

MAINS-hlavní jistič měření umisťujeme (instalujeme) do hlavního rozvaděče budovy s přístupem k hlavnímu jističi. Měření probíhá na vstupu či výstupu hlavního jističe na všech třech fázích L1 – L3.

Solární sensor – instalace měřících cívek v místě, kde je výsledný přetok ze solárního zdroje a instalovaná nabíjecí stanice MyBox.

Doporučené instalační připojení nabíjecí stanice pro maximální využití solárních přetoků je mezi posledním připojeným spotřebičem a hlavním přívodem (distribuce). 

MyBox AC Sensor může být použit pro více typů měření. Využíváme ho v několika režimech (módech):

  • MAINS (Hlavní jistič) – Nastavení senzoru v režimu „Hlavní jistitč“ slouží pro měření proudu na 3 fázích na „přívodu“ z distribuční sítě.
  • SOLAR (Solární sensor) – Při potřebě měření přetoků ze solárního zdroje je AC Sensor nastaven na režim „Solární měření“, a díky tomu poskytuje naměřená data nabíjecí stanici. Data jsou použita v solárním managementu nabíjecí stanice.
  • DLM (DLM externí)  režim měření při řízení výkonu více nabíjecích stanic

Po přidání zařízení AC Sensoru v mobilní aplikaci MyBox je nutné sensor spojit (párovat) s nabíjecí stanicí za účelem přenosu naměřených dat.

Použijte mobilní aplikaci MyBox a otevřete vaše zařízení AC Sensor.

 

  • Otevřete záložku Párování, která je připravena pro automatické nastavení a spojení s nabíjecí stanicí.
  • Zvolte „Režim zařízení„, kterým definujete charakter měření (Hlavní měřeníSolární sensor, DLM externí).
  • Spusťte funkci „Vyhledej stanici“ kliknutím na tlačítko „HLEDEJ“.
  • Otevřete „Výsledky vyhledávání“ a zvolte nabíjecí stanici, ke které chcete AC Sensor napárovat.
  • Stiskněte tlačítko Použít a dojde ke spuštění funkce pro automatické párování a nastavení obou zařízení.

 

Wi-Fi komunikace
Wi-Fi síť obou párovaných zařízení musí být stejná, se stejnou maskou podsítě.
Jednotlivá zařízení (AC Sensor i nabíjecí stanice MyBox) na sebe musí v v rámci sítě vidět (je možné otestovat příkazem PING na daná zařízení v rámci sítě.)
Není možné zapnout Wi-Fi síť v izolovaném režimu. Komunikace mezi AC Senzorem probíhá v lokálním kontextu, nikoliv přes cloud.

Co je to autorizace nabíjení?

V případě, že je Vaše nabíjecí stanice vybavena čtečkou RFID máte možnost ji využít či nikoliv.

Nastavení celé autorizace (RFID) lze ovládat pomocí mobilní aplikaci MyBox v záložce „RFID“.

Oblast pro autorizaci RFID tagem je označena symbolem na čelním panelu nabíjecí stanice viz obrázek.

 

Zapnutí a vypnutí autorizace nabíjení

V mobilní aplikaci v záložce „RFID“ lze autorizaci vypnout nebo zapnout pomocí tlačítka ON a OFF.

V případě zapnuté autorizace se nabíjení vždy spouští až po úspěšné autorizaci RFID tagem přiloženým ke čtečce.

Oblast autorizace RFID je umístěna pod symbolem RFID na čelním panelu stanice.

 

Nastavení autorizačního módu

V případě aktivní autorizace RFID je nutné nastavit autorizační mód nabíjecí stanice. Zvolit lze několik funkčních režimů pro výslednou autorizační metodu nabíjení.

  • Vypnuto (Disabled) – autorizační mód není nastaven a tudíž je autorizace nabíjení nefunkční
  • Lokální seznam (Local white list) – zvolené nastavení využívá vnitřní seznam RFID tagů pro autorizaci nabíjení.
  • OCPP autorizace (OCPP) – v případě zvolení režimu autorizace pomocí OCPP protokolu, je nutné mít správně připojenou nabíjecí stanici do backendu, který využívá tento komunikační protokol.
    Více o nastavení a připojení nabíjecí stanice do backendu (vzdálené správy) pomocí OCPP naleznete v samostatné sekci „Připojení a nastavení pomocí OCPP

 

Přidání a odebrání RFID tagu

Lokální seznam (local white list)
Pro nastavený autorizační mód „Lokální seznam“ je potřeba přidat RIFD tagy přímo do seznamu v nabíjecí stanici.
Pro přidání, odebrání či smazání celého seznamu použijte mobilní aplikaci MyBox.

Otevřete zařízení nabíjecí stanice a zvolte záložku „RFID„.

 

Přidání RFID tagu – pro přidání RFID tagu do lokálního seznamu nabíjecí stanice stiskněte tlačítko PŘIDAT
Světelná signalizace LED nabíjecí stanice svítí uprostřed bílou barvou a čeká na přiložení RFID tagu (karta, čip, klíčenka apod.).
Úspěšné přidání je signalizováno rozvinutím bílé barvy ze středu do krajů LED pásku.

 

Odebrání RFID tagu – pro odebrání RFID tagu z lokálního seznamu pro autorizaci nabíjení postupujte stejně jako u „Přidání RFID tagu“.
Stiskněte tlačítko ODEBRAT pro funkci „Odebrání RFID tagu“ a přiložte tag, který chcete z lokálního seznamu odebrat na místo pro RFID identifikaci.

 

Smazání celého seznamu – pro jednorázové smazání všech uložených RFID tagů v lokálním seznamu nabíjecí stanice využijte funkci „Smazat celý seznam„.
Po stlačení tlačítka SMAZAT VŠE dojde ke smazání všech uložených tagů.

Co je nutné pro správné fungování?

Důležité je správné měření přetoků ze solárního zdroje.

Jak a kde měřit solární přetoky naleznete v sekci MyBox AC Sensor v kapitole „Kam umístit sensory a kde měřit?“ pro režim Solární sensor.

Dále je důležité mít správně nastavený měnič (střídač) solárního zdroje, který nesmí být nastaven do režimu omezení přetoků.

Zapnutí a vypnutí solárního managementu

Nabíjecí stanice je vybavena funkcí „Solárního managementu“, který lze jednoduše zapnout či vypnout v mobilní aplikaci v záložce „Solar“.

ON (zapnuto) – solární management je zapnutý.

OFF (vypnuto) – solární management je vypnutý.

 

Stav solárního managementu

V mobilní aplikaci MyBox v záložce „Solar“ je přehledně vidět stav měření solárního senzoru formou barevné signalizace a názvu stavu.

Stav je zobrazen v poli „Solar stav“ v několika režimech.

 

OK (zelená) – Solární management funguje správně a získává naměřené hodnoty ze solárního sensoru. Solární sensor je správně spárován s nabíjecí stanicí.

Chyba (červená) – solární senzor neposkytuje naměřené hodnoty nabíjecí stanici nebo není napárován solární sensor.

Poznámka: Po předchozím párování MyBox AC Sensoru s nabíjecí stanicí je nutné vždy restartovat obě zařízení a poté zkontrolovat stav.

 

Nastavení režimů solárního módu

V případě nastavení solárního módu nabíjecí stanice lze zvolit několik funkčních režimů pro výsledné nabíjení elektromobilu.

 

  • POZASTAVIT není přetok (PAUSE_NO_OVERFLOW) – V případě, že hodnota přetoku nedosáhne nastavenou hodnotu „Přetok prah. hodnota“ dojde k pozastavení nabíjení. Jakmile se hodnota přetoku zvýší a dojde k překročení nastavené „Přetok prah. hodnoty“ nabíjení se obnoví.

 

Příklad nabíjení pouze ze solárního přetoku:
V případě, že chcete využít pouze solární přetoky pro nabíjení elektromobilu. Nastavení hodnoty „Přetok práh. hodnota“ bude nastavena na 6A.
Nabíjení bude zahájeno až při dosažení hodnoty solárního přetoku 6A. Pokud není dosaženo hodnoty solárního přetoku 6A nabíjení je pozastaveno. 

 

Příklad nabíjení pro přetok 3A:
Doporučení pro nastavení „Přetok práh. hodnota“ na 3A.
Solární režim začne nabíjení při hodnotě 3 A (přetok) + 3 A z distribuční sítě. Výsledný nabíjecí proud je tedy 6A.
V případě, že není dosaženo nastavené prahové hodnoty přetoku je nabíjení vždy pozastaveno a čeká na dosažení nastavené výše přetoku.

 

  • CHARGE_AT_MIN_WITH_OWERFLOW (CHARGE_AT_MIN_WITH_OVERFLOW) – Nabíjecí stanice vždy nabíjí elektromobil min. nabíjecím proudem (6A) a v případě přetoku ze solárního zdroje využije i tento přetok.

 

Příklad:
Doporučení pro nastavení „Přetok práh. hodnota“ na 3 A.
Solární režim začne nabíjení při hodnotě 3 A (přetok) + 3 A z distribuční sítě. Výsledný nabíjecí proud je tedy 6 A.
V případě, že je hodnota přetoku vyšší než 3 A, výsledný nabíjecí proud je 6 A (složený z výše přetoku a zbytku z distribuční sítě do hodnoty 6 A (minimální proud potřebný pro zahájení nabíjení).
V případě, že je hodnota přetoku 6 A a vyšší – zdrojem pro nabíjení elektromobilu je pouze přetok ze solárního zdroje.

 

  • Nabíjet minimem (CHARGE_AT_MIN) – Nabíjení elektromobilu probíhá vždy minimálním nabíjecím proudem 6 A. Nezáleží na velikosti přetoku.

Co je to autorizace nabíjení?

V případě, že je Vaše nabíjecí stanice vybavena čtečkou RFID máte možnost ji využít či nikoliv.

Nastavení celé autorizace (RFID) lze ovládat pomocí mobilní aplikaci MyBox v záložce „RFID“.

Oblast pro autorizaci RFID tagem je označena symbolem na čelním panelu nabíjecí stanice viz obrázek.

 

Zapnutí a vypnutí autorizace nabíjení

V mobilní aplikaci v záložce „RFID“ lze autorizaci vypnout nebo zapnout pomocí tlačítka ON a OFF.

V případě zapnuté autorizace se nabíjení vždy spouští až po úspěšné autorizaci RFID tagem přiloženým ke čtečce.

Oblast autorizace RFID je umístěna pod symbolem RFID na čelním panelu stanice.

 

Nastavení autorizačního módu

V případě aktivní autorizace RFID je nutné nastavit autorizační mód nabíjecí stanice. Zvolit lze několik funkčních režimů pro výslednou autorizační metodu nabíjení.

  • Vypnuto (Disabled) – autorizační mód není nastaven a tudíž je autorizace nabíjení nefunkční
  • Lokální seznam (Local white list) – zvolené nastavení využívá vnitřní seznam RFID tagů pro autorizaci nabíjení.
  • OCPP autorizace (OCPP) – v případě zvolení režimu autorizace pomocí OCPP protokolu, je nutné mít správně připojenou nabíjecí stanici do backendu, který využívá tento komunikační protokol.
    Více o nastavení a připojení nabíjecí stanice do backendu (vzdálené správy) pomocí OCPP naleznete v samostatné sekci „Připojení a nastavení pomocí OCPP

 

Přidání a odebrání RFID tagu

Lokální seznam (local white list)
Pro nastavený autorizační mód „Lokální seznam“ je potřeba přidat RIFD tagy přímo do seznamu v nabíjecí stanici.
Pro přidání, odebrání či smazání celého seznamu použijte mobilní aplikaci MyBox.

Otevřete zařízení nabíjecí stanice a zvolte záložku „RFID„.

 

Přidání RFID tagu – pro přidání RFID tagu do lokálního seznamu nabíjecí stanice stiskněte tlačítko PŘIDAT
Světelná signalizace LED nabíjecí stanice svítí uprostřed bílou barvou a čeká na přiložení RFID tagu (karta, čip, klíčenka apod.).
Úspěšné přidání je signalizováno rozvinutím bílé barvy ze středu do krajů LED pásku.

 

Odebrání RFID tagu – pro odebrání RFID tagu z lokálního seznamu pro autorizaci nabíjení postupujte stejně jako u „Přidání RFID tagu“.
Stiskněte tlačítko ODEBRAT pro funkci „Odebrání RFID tagu“ a přiložte tag, který chcete z lokálního seznamu odebrat na místo pro RFID identifikaci.

 

Smazání celého seznamu – pro jednorázové smazání všech uložených RFID tagů v lokálním seznamu nabíjecí stanice využijte funkci „Smazat celý seznam„.
Po stlačení tlačítka SMAZAT VŠE dojde ke smazání všech uložených tagů.

FAQ obecné

Pohyb za pomoci elektrické energie, tedy v širším slova smyslu jakýkoliv pohyb, kde je využívána energie vzniklá při rekuperačním brzdění, dobitá ze zásuvky či dobíjecí stanice nebo získaná chemickou reakcí ve vodíkovém palivovém článku. Z hlediska typu pohonu se jedná o hybridy, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a vozy s vodíkovým palivovým článkem.

Záleží na mnoha okolnostech, primárně na velikosti baterie, úrovni jejího stávajícího nabití, výkonu dobíjecí stanice, výkonu palubní dobíječky vozu a systémovém napětí. Dále je čas potřebný pro dobití baterie ovlivněn též její teplotou (stál vůz před nabíjením či absolvoval nějakou delší cestu) a teplotou okolního vzduchu.

Nepřináší, vše je dokonale zabezpečeno a při standardním užívání žádné riziko nehrozí. Byl testován vliv dobíjení na osoby se zvláštním zdravotním stavem (např. mající kardiostimulátor) a nebylo zaznamenáno žádné ovlivnění funkce těchto přístrojů.

Dojezd vozu závisí na velikosti baterie a spotřebě elektrické energie, která je ovlivněna rychlostí, jízdním profilem cesty, zatížením vozu, okolní teplotou.. U většiny elektromobilů si lze dnes vybrat mezi více velikostmi baterie, což ovlivní tedy nejen dojezd, ale i pořizovací cenu auta. Větší baterie má vyšší váhu a vůz kvůli tomu i vyšší spotřebu elektřiny.

I u nejmenších elektromobilů je dnes dojezd dle standardu WLTP více než 200 km, pro střední třídu pak více než 300 km a prémiové vozy zvládnou najet na jedno nabití 500 a více km. Skutečný dojezd může být ovlivněn výše zmíněnými faktory.

Pomalé AC nabíjení – nabíjecí konektor Typ 2 Mennekes, ve většině případů není kabel integrován do nabíjecí stanice, ale je třeba jej objednat spolu s vozem a zapojit do dobíječky.

Rychlé DC nabíjení – nabíjecí konektor CCS Combo – dostupný pro naprostou většinu elektromobilů.

Nabíjecí konektor CHAdeMO – dostupný pro rychlodobíjení ve vozidlech japonských výrobců (v Evropě nejčastěji elektromobily Nissan Leaf, Nissan e-NV200).

U DC dobíjení je kabel vždy integrován do nabíjecí stanice.

Na každé DC dobíjecí stanici jsou vždy oba standardy CCS Combo i CHAdeMO, avšak dobíjí-li se vůz jedním ze standardů, nelze ze stejné stanice dobíjet druhým, lze dobíjet pouze pomalým AC dobíjením.

Servis elektromobilu je ve srovnání s konvenčním vozem výrazně jednodušší a levnější, protože není třeba servisovat řadu částí a dílů, které ve voze jednoduše nejsou. Navíc např. brzdy jsou u elektromobilů díky rekuperačnímu brzdění mnohem méně opotřebované a nevyžadují tak častou výměnu. I přes vyšší hodinový náklad na práci servisního technika u elektromobilů vyjde celková suma za servis vozu na méně než polovinu nákladů u benzínové motorizace.

Máte nějaké dotazy? Napište nám!

Odesláním formuláře vyjadřuji souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely zpracování nabídky. Souhlas je možné kdykoliv odvolat.

Co je nového?