- Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze a většina jich je služebních
- Nové automobily se registrují hlavně ve Středočeském kraji
- Nejvíce elektromobilů v soukromém vlastnictví je v Libereckám kraji
V České republice je nyní registrováno 15 984 osobních vozidel na elektrický pohon (BEV) a 9 762 plug-in hybridů (PHEV). Nově registrovaných BEV a PHEV neustále přibývá. Je to dáno především tím, že firemní flotily pořizují elektromobily místo dříve hojně využívaných dieselových vozů či případně vozů na CNG.
Praha opět v čele žebříčku
Nejvíce elektromobilů jezdí v Praze, právě zde jsou to z větší části fleetové vozy. Z celkového počtu 6 331 registrovaných vozů je právě 83 % služebních a 77 % nových. Ve Středočeském kraji je procentuální zastoupení služebních vozů sice 77 % z 3 109 registrovaných, zato 80 % z nich je nových. Třetí s největším počtem registrovaných elektromobilů je Jihomoravský kraj s 1 512 registrovanými vozy. Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu je velké procentuální zastoupení nových vozů ve Středočeském kraji způsobeno tím, že jsou zde registrovány služební Enyaqy ve vlastnictví automobilky Škoda Auto.
V ostatních krajích se bohužel nedostaneme počtem registrovaných vozů přes 1 000. K tomuto číslu se pomalu blíží pouze Moravskoslezský kraj s 884 registrovanými vozidly. Za zmínku stojí Královehradecký kraj s 504 registrovanými BEV a Zlínský kraj s 504 registrovanými BEV. V obou těchto krajích je 31 % ojetých elektromobilů, čímž se staly kraji s největším procentem registrovaných ojetých vozidel na elektřinu. Velice zajímavé je, že v Libereckém kraji má 35 % elektromobilů z 300 registrovaných soukromého vlastníka. Jak je to ve vašem kraji, zjistíte v tabulce níže.
Čechy vs. Morava
Z mého pohledu je trochu zvláštní, že Moravané nemají na prvním místě národního výrobce Škoda Auto (je 2.) jako Češi. První místo na Moravě zaujala Tesla, které patří v Čechách na druhé místo. Třetí místo shodně v obou částech republiky patří Volkswagenu. Čtvrté místo patří v Čechách BMW a na Moravě Hyundai. Možná v tom bude mít prsty právě Nošovická továrna Hyundai Motor Manufacturing Czech. Na šestém místě se shodně v Čechách i na Moravě usadil Nissan.
Škoda vs. Hyundai
V předchozí části jsem se podivoval, jak to mají Češi a Moravané, co se týče preference značky BEV. Zamyslel jsem se a řekl si, jak to vlastně je s počtem vyrobených kusů. Která z automobilek na našem území vyrobí více BEV a PHEV? Celkově se v České republice v období 01/ 2020 až 04 /2023 vyrobilo 366 567 elektrických vozů, z toho 229 168 BEV a 137 399 PHEV. V roce 2020 se vyrobilo celkově 54 000 elektrických vozů, následující rok 2021 to bylo 121 000, což je více jak dvojnásobek. Další rok 2022 se čísla moc nezměnila, jelikož na konci roku byl stav 135 000 vyrobených vozů. Letošní rok v prvním kvartálu je počet vyrobených kusů srovnatelný s počtem vyrobených kusů za rok 2020. Zatím se vyrobilo 56 000 elektrických vozů. V řeči konkrétních čísel vztažených k jednotlivým automobilkám vítězí Škoda Auto s celkovým počtem 133 877 vyrobených BEV a 73 023 PHEV. Hyundai Czech Motors vyrobila za stejné období 95 291 BEV a 64 372 PHEV.
Zdroj: fdrive.cz
Pražská energetika ve třetím čtvrtletí zprovoznila 16 nových veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Celkem jich má už 709
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Pražská energetika (PRE) ke konci třetího čtvrtletí
Roste poptávka po nákladních elektromobilech
Zdeněk Petrás, výkonný ředitel Scanie pro Česko, Slovensko a Maďarsko, Zdroj: Lukáš Dittrich, Autosalon.tv Jako u osobních aut se také ve světě velkých užitkových vozů a autobusů řeší budoucnost
Ikdyž Toyota brzdí výrobu elektromobilu BZ4X, v Japonsku staví továrnu na revoluční baterie
Zdroj: Tiskový servis Toyota Automobilový průmysl prochází v posledních letech výraznými změnami, a každý výrobce se s touto dynamikou musí vyrovnat po svém. Některým se to daří lépe, jiným