
- Evropský automobilový trh se rychle vzpamatovává z nedávného souběhu několika krizí
- S výjimkou Maďarska rostou jednotlivé trhy meziročně až o 25 %
- V červnu 2023 se historicky poprvé prodalo více čistých elektromobilů než dieselů
Podle sdružení evropských výrobců automobilů a nákladních aut ACEA patřily letošní červen i celé první pololetí roku 2023 k velmi úspěšným obdobím, co se týká prodejů nových vozidel. Za prvních šest měsíců letošního roku vyrostl eurounijní trh o výrazných 17,9 % a absorboval 5,4 milionu nových aut. Nejvíce rostlo Španělsko (+24 %), Itálie (22,8 %), Francie (+15,3 %) a Německo (12,8 %). Čistě bateriových elektromobilů (BEV) bylo v tomto množství zahrnuto celkem 12,9 %, plug-in hybridů (PHEV) 7,4 %. V Česku se za stejné období prodalo jen 2,6 % BEV a 2,2 % PHEV. Pro ilustraci – v Norsku našlo nové majitele 83,1 % BEV a 7 % PHEV.

Parkování zdarma pro elektromobily v Praze prozatím nekončí
Foto: elektrickevozy.cz O zrušení parkování zdarma pro elektromobily v Praze se diskutuje dlouho Původně mělo skončit od roku 2024, ale pravděpodobně se to nestihne O novém

Stát spouští začátkem prosince bohaté dotace firmám na nákup elektromobilů a dobíjecích stanic
Stát podpoří také výstavbu dobíjecích stanic. ZDROJ: Mybox Dotační program Záruka Elektromobilita – I. výzva obsahuje

Od začátku roku jen elektromobily. Volkswagen v Norsku končí s prodejem aut se spalovacími motory
Norské zastoupení Volkswagenu plní svůj záměr zveřejněný již před rokem. Od začátku roku 2024 nebude prodávat žádné vozy se spalovacím motorem. Ilustrační foto Modely Volkswagenu
Za samotný červen 2023 jsou výsledky ještě signifikantnější, ačkoliv celkový růst byl o desetinu procentního bodu nižší (+17,8 %) a nedosáhl březnového superskoku o 28,8 %. I přesto se ale vrátil nad metu milionu aut měsíčně. Podíl BEV však dosáhl historického rekordu 15,1 %, meziročně si polepšil o 66 % z 10,7 % a kromě jiného porazil diesely s jejich 13,4 %, což se stalo v eurounijní historii vůbec poprvé.

Elektromobily typu BEV tak našly v červnu 158 252 nových majitelů, řada trhů zaznamenala dvoj i trojciferný percentuální nárůst. Rychle rostly i velké trhy, Nizozemsko si připsalo 90,1 %, Německo 64,4 % a Francie rovných 52 %. Na světlo se začínají vracet i plug-in hybridy, které v červnu vyrostly o 13,4 %. Tento výsledek je o to zajímavější, že jejich prodej v Německu se po ukončení dotací propadly o 39,2 %. Tento propad ale zvrátilo Španělsko s Francií, kde PHEV rostly zhruba o polovinu (51,7 a 49,9 %). Přesto se tržní podíl PHEV v celé Unii meziročně snížil z 8,2 na 7,9 % a čekáme další propad.
Zdroj: fDrive.cz