Parkování zdarma pro elektromobily v Praze prozatím nekončí

27

Lis '23

Foto: elektrickevozy.cz

  • O zrušení parkování zdarma pro elektromobily v Praze se diskutuje dlouho
  • Původně mělo skončit od roku 2024, ale pravděpodobně se to nestihne
  • O novém systému plateb za parkování v Praze se jedná, nízkoemisní vozy by měly mít zvýhodnění

Již delší dobu se mluví o tom, že parkování zdarma pro elektromobily, vodíková auta a plug-in hybridy s emisemi CO2 do 50 g/km by v Praze mělo skončit na konci roku 2023. Toto v minulosti avizoval i Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu. Ten dlouhodobě patří ke kritikům parkování zdarma. V současné době se ale vedou intenzivní jednání o nové podobě systému plateb parkování v Praze a je téměř jisté, že s koncem roku parkování zdarma pro vozy s registrační značkou EL neskončí.

Parkování zdarma pro elektromobily v Praze bylo plánováno do konce roku 2023

Město v roce 2020 rozhodlo, že podpora elektromobility formou parkování zdarma je limitována koncem roku 2023 s tím, že se na konci roku 2023 rozhodne, zda a jakou jinou podporu bude případně město poskytovat. Tato jednání se nyní uskutečňují a ukončení podpory musí nejprve schválit městská rada. Už teď je ale téměř jisté, že to bude postupnými kroky v příštím roce,“ říká Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy. „Je velice nepravděpodobné, že by se tak stalo ostrým datem k 1. 1. 2024,“ dodává.

Přece jen ale malá změna možná nastane už s koncem roku. Konkrétně pro vozy, které nemají registrační značky EL a musí o povolení k parkování žádat. „Připravujeme přechodné ustanovení, aby se po novém roce přestala vydávat nová přenosná parkovací oprávnění a dosavadní povolení pro elektromobily. Záměrem je, aby nebylo nutné předčasně ukončovat již vydaná povolení nebo dokonce vracet část jejich ceny,“ vysvětluje Zdeněk Hřib. Tím by se Praha připravila na přechod k novému systému placeného parkování. „Bude to tak transparentnější, předvídatelnější a celkově právně i administrativně jednodušší,“ doplňuje Hřib přínosy tohoto kroku.

Konec parkování zdarma pro elektromobily se do začátku roku nestihne stanovit

I když se začátek placeného parkování pro všechny s největší pravděpodobností do začátku roku 2024 nestihne připravit, je evidentně snahou jej připravit co nejdříve. Je ale potřeba jednat s jednotlivými městskými částmi, jejichž pohledy se také liší. „S městskými částmi pochopitelně jednáme už řadu měsíců, protože připravujeme velkou reformu ZPS. Konkrétně zrušení dosavadních jednostranných zvýhodnění pro elektromobily a přenosných parkovacích oprávnění jsou jednoznačnými požadavky městských částí,“ říká Zdeněk Hřib.

Podle všeho ale dohoda směřuje k systému, který by zachoval zvýhodnění pro vozy s nižšími emisemi, ale pravděpodobně zdarma nebude ani pro elektromobily. Nově se ovšem uvažuje, kromě zvýhodnění elektromobilů, vodíkových aut a hybridů, i o určitém zvýhodnění všech spalovacích aut s nižšími emisemi. „Do budoucna je také u vybraných parkovacích oprávnění úvaha o třech cenovkách odděleně pro čisté BEV, hybridy do 50 g CO2 na km a vozy co splňují Euro 6,“ potvrzuje nám tuto informaci Zdeněk Hřib. „Konkrétní nastavení cen však bude záviset na výsledku koaličního jednání,“ doplňuje pro vysvětlení, že ohledně cen zatím není nic jisté a bude se o nich teprve jednat.

Zdeněk Hřib chce elektromobilitu podporovat jinak

Zdeněk Hřib chce elektromobilitu podporovat, ale jinak než doposud a není příznivcem podpory ve formě parkování zdarma. „Zásadním a stěžejním prvkem nové podpory elektromobility ze strany městské samosprávy je především rozvoj nabíjecí infrastruktury. V roce 2020 jsme schválili Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury. Zanedlouho budeme vyhlašovat soutěž o koncesi na nabíjecí stanice ve veřejném prostoru. Kromě toho budou samozřejmě u nabíjecích stanic vyhrazena pro elektromobily parkovací místa,“ říká 1. náměstek primátora hl. města Prahy pro dopravu. Tím kromě podpory rozvoje nabíjecí infrastruktury naznačuje, že by nabíjecí vozy měly parkování zdarma alespoň na místech vyhrazených pro nabíjení.

I v oblasti zón placeného stání počítám s tím, že elektromobily budou mít některá parkovací oprávnění za výhodnější cenu než auta s tradičním pohonem. Konkrétně by mělo jít o zvýhodněnou cenu pro dlouhodobé celoměstské návštěvnické oprávnění, tedy permanentku do fialových zón v celém městě. Obdobné zvýhodnění by mělo být u parkovacích oprávnění pro zásobování. Předpoklad totiž je, že například zásobovací auto se bude ve městě pohybovat výrazně více než běžná vozidla rezidentů, která většinu času tráví parkováním,“ nastiňuje Zdeněk Hřib směr, kterým se jednání ubírají.

Dle dobře informovaného zdroje bychom se finální podmínky měli dozvědět v prvním kvartálu roku 2024 a v posledním kvartálu by mohl nový systém reálně vstoupit v platnost. Vše bude záležet na probíhajících politických jednáních, ale i schválení novely vyhlášky na radě hlavního města Prahy, kde sazby by měly být schvalovány kolem března 2024 a účinnost změn vyhlášky zabývající se zónami placeného stání by měla být v říjnu 2024.

 

Zdroj:fDrive.cz

Sdílet:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest