
Ilustrační foto
Za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, což je ve srovnání se současným stavem o 129 procent více. Uvedla to poradenská firma PwC. Největší podíl a největší růst budou podle ní mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude šest milionů proti současným necelým čtyřem milionům.
Ve světě se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 procent víc. Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 procent, zatímco celý automobilový trh rostl o 17 procent. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 procent (celý trh rostl o 19 procent) a v Číně o 49 procent.
Český trh v prodejích elektroaut zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. „Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uvedl expert PwC na automobilový trh Pavel Štefek.
Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než 50procentní meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registracích je 2,6 procenta.

Počátky historie elektromobilu nás vedou až do roku 1835, ale rok 2034 bude skoro stejně zásadní
Elektromobil totiž hraje klíčovou roli ve strategii EU dosáhnout do roku 2050 nulových emisí. Výzkumná skupina BloombergNEF mimo jiného odhaduje, že ke splnění ambiciózního cíle uhlíkové

Praha postaví řadu nových nabíječek elektromobilů za skoro půl miliardy
Elektromobilita, ilustrační fotografie Pražané se mají v následujících letech dočkat až patnácti set veřejně přístupných pomalých dobíjecích stanic pro elektromobily, které budou instalovány v různých lokalitách metropole

Elektrický mercedes boří rekordy, Zemi by objel za osm dnů
Koncept sportovního sedanu Mercedes-AMG GT XX předvedl během testování na italském okruhu Nardó působivé schopnosti a připsal si hned pětadvacet nových rekordů mezi elektromobily. Mercedes-AMG GT
V relativním vyjádření se bude podle Štefka podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový trh čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé.
„Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ dodal Štefek.
V absolutních počtech elektromobilů je delší dobu lídrem Čína, v prvním pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika.
Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40 až 45 procent levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenu.
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v top desítce jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.
Zdroj: Novinky.cz