Kia EV3 si již stihla udělat jméno jako výjimečně úsporný elektromobil. Po našem vítězství v hodnocení spotřeby na Czech New Energies Rally v Českém Krumlově nebo Bohemia Eco Energy Regularity v Mladé Boleslavi přichází čas na důležitější test – jak si povede v běžném každodenním provozu?
Kia EV3 převzala štafetu efektivního elektromobilu po předchůdci Niro EV. To bylo známé jako nejúspornější elektromobil v dané kategorii a získávalo trofeje v eco rally. S vozem Kia EV3 jsme již také několik soutěží absolvovali a výsledky z Eco Rally byly více než přesvědčivé. V Krumlově jsme vyhráli nejen hodnocení spotřeby, ale dosáhli absolutně nejnižší spotřeby ze všech zúčastněných vozů – včetně těch výrazně menších. To je pozoruhodný výsledek, který ukazuje skutečný potenciál tohoto kompaktního crossoveru. Na „Bohemce“ to pak bylo podobné.
Reálná spotřeba vozu Kia EV3 – Jakou spotřebu má tento moderní elektromobil v rukách přeborníka Eco Rallye Marka Tomíška?
Technické parametry Kia EV3 (2024) 81,4 kWh FWD

Kia EV3 Long Range má kapacitu baterie 81,4 kWh, z nichž je využitelných 78 kWh, jak se můžete dočíst v katalogu výše. Normovaná spotřeba dle metodiky WLTP je 14,9 kWh/100 km, dojezd pak vychází na 605 km. Cena začíná na 1 024 980 Kč. Základní Kia EV3 stojí 899 980 Kč, ovšem má baterii o využitelné kapacitě 55 kWh a dojezd „pouze“ 436 km dle WLTP.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač vozu Kia EV3 ukázal spotřebu 13,9 kWh/100 km. Venkovní teplota během celého okruhu se pohybovala okolo 19 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 14,1 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici vůz odebral 16,9 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba vyskočila téměř na 21,6 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 354 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnic a okresek. Ve městě to bylo celkem 140,1 kilometrů a průměrná spotřeba činila 15,3 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 50 % z celkové vzdálenosti během testu. Hodnotu podle palubního počítače v tomto případě nemám, protože jsem nechtěl nulovat dlouhodobou spotřebu auta, ale samozřejmě jsem spočítal reálnou spotřebu podle nabíjení. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterie vůz odebral 63,649 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 17,98 kWh/100 km.

Venkovní teplota během okruhu činila 19 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 14 až 20 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 78 kWh.
Komentář autora ke spotřebě
Kia EV3 se osvědčila jako mimořádně úsporný elektromobil, který kombinuje výbornou spotřebu v různých režimech jízdy, pokročilé ovládání rekuperace pomocí pádle pod volantem, spolehlivé nabíjení i možnost jednopadálového ovládání. Díky těmto vlastnostem je jízda pohodlná a hospodárná jak na dálnici, tak na okreskách či ve městě.

Je ale potřeba dodat, že test probíhal za téměř optimálních podmínek pro elektromobily – venkovní teploty se pohybovaly okolo 20 °C, spíše pod touto hranicí. Klimatizace tak nepracovala na plný výkon a topení, které je energeticky ještě náročnější než klimatizace, bylo potřeba jen výjimečně v ranních hodinách. Takže v tomto směru měla Kia EV3 na test spotřeby ideální podmínky.
Reálná průměrná spotřeba 17,98 kWh/100 km včetně nabíjecích ztrát je vynikající, zvláště, když někdy došlo i na topení. Kia Niro EV tedy dostala důstojného zástupce a jde o další kompaktní rodinné auto s velmi nízkou spotřebou.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz