Ministerstvo hospodářství Slovenské republiky dnes vyhlásilo novou výzvu z komponentu 3 Udržitelná doprava v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenské republiky.
Tato skutečnost potěší majitele elektrických vozidel, protože jde o „Výzvu na podporu budování nabíjecí infrastruktury pro elektrická vozidla pro právnické osoby a fyzické osoby podnikatelů“. Připomeňme si, že jde o druhý z aktuálních dotačních schémat na podporu nabíjecí infrastruktury pro elektrická auta.
Ta první byla vyhlášena koncem dubna 2023 a určena je pro samosprávy.
800 AC a 360 DC veřejných nabíjecích stanic
Záměrem nové výzvy resortu hospodářství je podpora budování veřejně přístupné nabíjecí infrastruktury vedle silničních infrastruktur v České republice.
Cílem výzvy je vybudování 800 AC a 360 DC veřejně přístupných nabíjecích bodů. Celkový objem prostředků mechanismu na podporu činí 6 084 500 EUR bez DPH s mírou podpory pro způsobilé žadatele nejvýše do výše 50 % celkových způsobilých výdajů. Maximálně však do výše 50 % z uvedených maximálních jednotkových cen na jeden nabíjecí bod, to znamená:
na jeden nabíjecí bod AC ≥ 11 kW nejvýše ve výši 1 500 € z 3 000 €
na jeden nabíjecí bod DC ≥ 50 kW nejvýše ve výši 14 500 € z 29 000 €
Oprávněnými žadateli jsou fyzická nebo právnická osoba podle § 2 ods. 2 písm. a) až c) Obchodního zákoníku, zapsaná v Obchodním rejstříku ČR nebo podnikající na základě živnostenského oprávnění nebo na základě jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů.
Výzva je otevřena do vyčerpání alokované výše prostředků mechanismu vyčleněných na výzvu nebo rozhodnutím vykonavatele. „Na tuto výzvu čekalo mnoho firem a je jen dobře, že výsledná podoba pamatuje nejen na nabíjecí stanice s nižšími výkony, ale také na větší nabíjecí huby,“ tvrdí ředitel Slovenské asociace pro elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský a dodává: „Zároveň v rámci jednoho projektu a jedné žádosti může být podpořena výstavba veřejných nabíjecích stanic i na více lokalitách.
Pokud firmy o výstavbě veřejné nabíjecí stanice uvažovaly – například i z důvodu, aby ji kromě poskytování služeb veřejnosti mohly využívat také k nabíjení svých firemních vozidel – nyní je ten správný čas.“ Slovenská asociace pro elektromobilitu (SEVA) upozornila, že projekty, jejichž celkové způsobilé náklady nepřesáhnou 24 000 eur, nemají nárok na získání dotace, a proto je výzva určena pouze pro nabíjecí stanice s více AC konektory nebo alespoň jedním DC konektorem.
Přibližně polovina ze šesti milionů je vyhrazena pro projekty, jejichž celkové způsobilé náklady se pohybují od 24 do 120 tisíc eur, druhá polovina pro ty s větším rozpočtem. Veřejná nabíjecí stanice musí být napojena na některou z mezinárodních eroamingových platforem (např. Hubject, Gireve) nebo disponovat platebním terminálem s trvalou dostupností a možností uhradit cenu za nabíjení prostřednictvím kreditní nebo debetní karty.
Refundace
Vyplácení finanční podpory probíhá refundací. To znamená, že prostředky se proplácejí na základě skutečně vynaložených výdajů příjemcům. Přijímatel je nejprve povinen realizovat výdaje nejprve z vlastních zdrojů a tyto jsou následně refundovány z prostředků mechanismu až do výše způsobilých výdajů.
Všechny potřebné informace k výzvě s kódem 03I04-26-V02 jsou dostupné na webovém sídle ministerstva v části Plán obnovy, jakož i na stránce informačního systému Plánu obnovy a odolnosti. Žádosti lze překládat od dnešního dne, 28.8.2023. Termíny uzávěrek hodnotících kol pro podání žádosti: 1. kolo 30.09.2023, 2. kolo 31.12.2023, 3. kolo 31.03.2024 a další dle potřeby.
Zdroj:mojelektromobil.sk

Jak budeme jezdit za pět let: Buď vyhraje elektromobilita, nebo spalováky chytnou druhý dech
Pět let není nic. Sotva polovina životního cyklu automobilového modelu nebo čas, který potřebujete k vypěstování ananasu. Přesto se v pouhých pěti letech změnil trh s elektromobily k nepoznání.

Parkování pro elektroauta v Praze: Konec výjimek, začátek férového systému
Od ledna 2026 končí bezplatné parkování pro elektromobily v Praze. Město však přichází s novým systémem slev a výhod, který podporuje ekologickou dopravu, chrání zájmy rezidentů a nastavuje udržitelná

VIDEO: Nebojte se pořídit si plug-in hybrid
Zjistěte, jak s plug-in hybridem jezdit co nejefektivněji, abyste měli co nejvyšší dojezd a zároveň co nejnižší spotřebu. Naučíme vás dobře plánovat vaše trasy i samotné nabíjení a prozradíme,

EU trh s elektromobily (1-8/2025): Čtvrtina nových aut je do zásuvky, v Česku zatím každé desáté
Během prvních osmi měsíců roku 2025 se v zemích Evropské unie registrovalo o 24,8 % více bateriových elektromobilů (BEV) než ve stejném období loni. Česká republika se řadí

Česko překonalo hranici 50 tisíc elektromobilů, horizont 2030 cílí na čtvrt milionu
Počet osobních bateriových elektromobilů provozovaných v České republice dne 3. září 2025 překročil hranici 50 tisíc vozidel. Od začátku letošního roku tak došlo k nárůstu o téměř 14 tisíc

Počátky historie elektromobilu nás vedou až do roku 1835, ale rok 2034 bude skoro stejně zásadní
Elektromobil totiž hraje klíčovou roli ve strategii EU dosáhnout do roku 2050 nulových emisí. Výzkumná skupina BloombergNEF mimo jiného odhaduje, že ke splnění ambiciózního cíle uhlíkové



