SmartMeter: Jak vyvážit spotřebu energie a kapacitu sítě?
Jedním z nejčastějších problémů při nabíjení elektromobilu doma či flotily ve firmě je riziko, že nabíjení vysokým výkonem v kombinaci s chodem dalších spotřebičů způsobí vybavení jističe, lidově řečeno „vyhodí pojistky“. Zvýšení rezervovaného proudu, takzvaně „větší jistič“ přitom není vždycky možné a navíc je drahé. Řešením je OlifeEnergy SmartMeter, který řídí nabíjení elektrického vozu tak, aby nedošlo k překročení nasmlouvaných limitů ani k „vyhození jističe“.
Nabíjení elektromobilů doma nebo v sídle firmy je velmi pohodlné, ale může s sebou nést i komplikace. Třeba pokud váš rezervovaný příkon, neboli to, jak „máte velký jistič“ nedostačuje k tomu, abyste mohli bez problémů zároveň nabíjet elektrický automobil a provozovat další náročné spotřebiče, například varnou desku, topení, bojler, výrobní stroje atd.. Snadno se může stát, že vám auto takzvaně „vyhodí pojistky“ a nebo že překročíte smluvené patnáctiminutové maximum, což s sebou nese nepříjemné pokuty.
Řešení této situace je několik. Tím na první pohled nejjednodušším je zkrátka nainstalovat takový jistič, který zajistí, že k překročení limitů nikdy nedojde. To s sebou ale nese poměrně vysoké jednorázové i měsíční náklady a navíc to není vždycky možné. Rozvodná síť často nemá dostatečné rezervy a tak vám dodavatel energie onen větší jistič zkrátka nemůže povolit nebo jeho navýšení provede třeba do 18 měsíců.
Dalším způsobem, jak si s touto nepříjemností poradit, je zkrátka na to myslet. Dalo by se to nazvat „spotřebičovým micromanagementem“. Jednoduše si dáváte pozor, abyste nezapnuli třeba topení nebo sporák, když zrovna nabíjíte, nebo abyste nenabíjeli, když zrovna potřebujete jiné spotřebiče. Ale to asi není věc, o které jste snili, když jste si kupovali poměrně drahý elektrický vůz.
OlifeEnergy pro vás naštěstí má mnohem elegantnější a pohodlnější řešení. Je jím elektronická řídící jednotka SmartMeter, která řídí výkon Wallboxu podle aktuální spotřeby ostatních zařízení tak, aby nikdy nedošlo k překročení přípustných mezí. Vy tak můžete bez obav zapojit svůj elektromobil a nechat ho nabíjet, s vědomím, že rychlost nabíjení se přizpůsobí zbytku domácnosti – a například v době, kdy jsou spotřebiče v noci neaktivní, se může auto nabíjet maximálním tempem.
SmartMeter se instaluje do hlavní rozvodné skříně a v reálném čase sleduje celkovou spotřebu domácnosti. Zároveň má uloženou hodnotu hlavního jističe a může si tak snadno dopočítat, kolik výkonu zbývá k dispozici – podle toho potom odešle pokyny do Wallboxu, který přizpůsobí nabíjecí proud, tak, aby nedošlo k překročení kapacity jističe, či takzvaného „patnáctiminutového maxima“. Zároveň elektromobil nabíjí maximálním v danou chvíli využitelným výkonem.
SmartMeter je kompatibilní se všemi nabíječkami OlifeEnergy, tedy se zařízeními Wallbox, DoubleBox, a AC i DC Charger.
![](https://www.futurelineshop.cz/imgcache/d/b/pel-sm-base-a_540_540_149143.jpg)
Specifikace SmartMeter:
• Měřené veličiny: činný výkon, energie, AC proud, AC napětí
• Jmenovité napětí: AC 230/400
• Jmenovitý proud: 125 A
• Jmenovitá frekvence sítě: 50/60Hz
• Komunikační rozhraní izolované: RS485
• Komunikační protokol: MODBUS RTU
• Připojení – fázové napětí: šroubová svorkovnice 2,5 mm
• Šířka: 4 DIN moduly
• Provozní teplota: -25 až +50 °C
Provozní vlhkost od 5 % do 95 %
• Krytí: IP 20
Ztrátový výkon < 5 VA
Produktové informace ZDE.
Co je nového?
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-19-at-09-00-59-BMW-testuje-revolucni-elektromotor.-Sklizi-tim-ovoce-podpory-startupu-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW testuje revoluční elektromotor. Sklízí tím ovoce podpory startupů
Fotografie: BMW Mnichovská automobilka už 9 let systematicky podporuje vybrané startupy Zrychluje tím adaptaci nových technologií z nejrůznějších oborů Aktuálně došlo na pohon elektromobilů, který by
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/07/Screenshot-2024-07-08-at-10-38-03-Jak-se-znaci-dobijeci-misto-a-co-hrozi-za-neopravnene-stani-na-nem-fDrive.cz_-1-300x200.png)
Jak se značí dobíjecí místo a co hrozí za neoprávněné stání na něm?
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz Dopravní značení není jednotné Pokuty jsou v rozmezí od 1 000 do 2 600 Kč Nejen v našich končinách se začínají množit dobíjecí stanice a spolu s tím
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-26-at-10-57-40-BMW-chce-pritahnout-mlade-zakazniky.-Chysta-elektricke-rady-1-a-2-fDrive.cz_-300x200.png)
BMW plánuje přitáhnout mladé zákazníky. Chystá elektrické řady 1 a 2
Fotografie: BMW Řada i1 má cílit na mladé řidiče K dispozici bude i model i2 V nabídce současně zůstane spalovací verze jedničkové řady Kompaktní BMW řady
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-18-at-11-07-14-BYD-brzy-predstavi-revoluci-v-elektromobilite-fDrive.cz_-300x200.png)
BYD brzy představí převrat v elektromobilitě
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz Nová technologie umožní nabití baterie na 80 % už za 10 minut Problém bude u nabíjecích stanic Elektromobily čelí kromě vysokých nákladů ještě
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/tesla-model-y-long-range-rwd-suv-300x169.webp)
Dotacím na elektromobily v Česku suverénně dominujeTesla, Škodovka pak bojuje s Volkswagenem
foto:garaz.cz Ať si o dotacích na elektromobily a jejich vliv na tržní vývoj myslíte cokoli, zejména v českém úvěrovém podání, jsou tyto pobídky na stole a lidé jich využívají.
![](https://future-charger.cz/wp-content/uploads/2024/06/dongfeng-box-300x181.webp)
Dongfeng zatopí na českém trhu
Foto: Dongfeng Všeobecná noční můra evropských automobilek se zase o kousek více přiblížila realitě. Cenově dostupný čínský elektromobil Dongfeng Box, známý také jako Nammi 01, dorazil